Frågan har aktualiserats efter Rysslands invasion av Ukraina tidigt i gryningen den 24 februari.
För två veckor sedan skickade Svenska hamnarbetarförbundet ett brev till infrastrukturminister Tomas Eneroth där man krävde stopp för ryskkopplade fartyg i svenska hamnar.
– Vi vill inte jobba med fartyg på väg till eller från Ryssland, ryskt gods eller ryskflaggade eller ryskägda fartyg. För oss innebär det att vi inte gör några sådana arbetsuppgifter, säger Erik Helgeson, vice ordförande i Svenska hamnarbetarförbundet till SVT Nyheter.
Men något besked har politikerna ännu inte kunnat ge och fackförbundet har hotat med stridsåtgärder. Under torsdagen blev läget skarpt då fackförbundet varslade om blockad.
Det innebär att allt lossnings- och lastningsarbete, bogsering och förtöjning av utpekade fartyg försätts i blockad i svenska hamnar.
– Handeln med den ryska staten och allierade privata företag riskerar att finansiera den pågående invasionen. Det är inget abstrakt problem för våra medlemmar, utan känns in på bara huden om hamnarbetsgivare ålägger oss att hantera exempelvis rysk olja, massaved eller aluminium under ett 8-, 10- eller 12-timmarsskift, säger förbundsordförande Martin Berg enligt ett officiellt uttalande.
Just nu ligger inga ryska fartyg vid Norrköpings hamn och enligt Ola Hjärtström, marknadschef vid Norrköpings hamn, ska inte heller några vara på väg in.
– Totalt sett brukar det vara en ganska liten andel ryska båtar i svenska hamnar. Men jag har ingen statistik på exakt hur många det rör sig om, säger han.
Från utländska hamnar har det kommit rapporter om att hamnarbetare vägrat befatta sig med ryskt gods, men i Norrköping har inte frågan behövt ställas på sin spets. Än.
– Hamnbolagen efterlyser beslut och tydlighet kring de här frågorna. Både från nationell och internationell nivå, fortsätter Ola Hjärtström. Här delar hamnbolagen syn med fackföreningarna.
I Norrköpings hamn finns cirka 100 arbetare med kollektivavtal. De flesta tillhör Transportarbetareförbundet men det finns även några som är anslutna till Hamnarbetarförbundet.
Har det ställts några krav från hamnarbetare i Norrköping om att inte hantera ryskt gods?
–Mig veterligen har inga såna krav framförts, slutar Ola Hjärtström, marknadschef vid Norrköpings hamn.