Inga planer på bommar vid olycksdrabbad järnvägskorsning
NORRKÖPINGTvå personer omkom i en kollision med ett tåg i en obevakad plankorsning i Björnsnäs på söndagen. Trots att tillbud skett i korsningen tidigare har Banverket inga planer på att förse den med bommar.
- Enligt de uppgifter vi har används vägen av markägaren för att åka till skog- och åkermark. Sikten är också väldigt god i korsningen, säger Sten Häggström.
Plankorsningsolyckor är den vanligaste olyckstypen inom järnvägstrafiken. Det är också den olyckstyp som leder till flest antal omkomna och allvarligt skadade. Under tioårsperioden 1989 till 1998 omkom i Sverige cirka 150 personer i denna typ av olyckor. Banverkets mål är att halvera antalet plankorsningsolyckor till år 2007.
- Tyvärr så händer det olyckor och tillbud och vi har alltför många obevakade plankorsningar fortfarande. Minskas de så minskas risken för olyckor, säger Sten Häggström.
I Norrköpings banområde, som omfattar södra Södermanland, Östergötland och norra Småland, finns 200 oskyddade plankorsningar och dessa bygger Banverket bort allt eftersom.
De två personer som dog i tågkollisionen hade på måndag ännu inte identifierats färdigt på rättsmedicin i Linköping. I dag, tisdag, fortsätter identifieringsarbetet med hjälp av tandkort.
Natten till lördagen blev en tom bil påkörd av ett godståg vid Getå station. Men Norrköpingspolisen ser inget samband mellan de båda händelserna.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!