"Ingå aldrig avtal med telefonförsäljare"

Färsk statistik visar att trycket på konsumentvägledarna i Norrköping är fortsatt högt. Fortfarande gäller många samtal frågor kring oseriösa telefonförsäljare.

Pekka Lehtinen har fortsatt mycket att göra. Arkivbild: Robert Svensson

Pekka Lehtinen har fortsatt mycket att göra. Arkivbild: Robert Svensson

Foto:

NORRKÖPING2007-07-05 06:00
Under första halvåret i år hade konsumentvägledarna på Konsument Norrköping kontakt med 1 643 konsumenter.
Det är marginellt färre än samma tid förra året. Ett område som ökat ganska kraftigt var elfrågor.
- Det har varit ganska svängigt på elmarknaden i vår, priserna har gått upp och ner, och många undrar om de ska byta leverantör, förklarar konsumentsekreterare Pekka Lehtinen.

Trend
En trend från förra året som hållit i sig även i år gäller problem med telefonförsäljare. Det handlar ofta om stora, kända företag som Sydkraft och Tele2 som i sin tur anlitar mer eller mindre seriösa call centerföretag för att ragga kunder åt dem, förklarar Pekka Lehtinen.
- Man ska vara väldigt försiktig och inte ingå avtal på telefon, råder han. Det är en huggsexa om kunderna och de ljuger och lurar folk, säger han.

Bandade samtal
- Ibland får vi in bandade samtal. Försäljarna pratar fort, fort och det händer att de raderat saker på bandet eller låtit bli att banda vissa saker. Det bästa vore om försäljarna tvingades att skicka över papper, men tyvärr är det tillåtet att sluta vilka avtal som helst på telefon.
Pekka Lehtinen tycker att ett problem är att folk är så fega. Många betalar så fort företagen hotar med inkasso.
- En av mina uppgifter är att peppa dem att inte betala, annars kommer vi aldrig tillrätta med de här oseriösa företagen. Nu växer det istället år för år.
De som vågar avstå från att betala vinner ofta sina mål, påpekar han och passar på att tipsa om att man kan spärra sin telefon mot marknadsföretag och försäljning genom att ringa Nix-telefon på nummer 020-27 70 00.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om