Du har säkert sett dem, reklamskyltarna som fångar ens uppmärksamhet lite här och var i Norrköping. De är knappast oförhappandes uppsatta – det är där flest människor ser dem som attraktiviteten att få sätta upp dem är som störst. Just nu finns ett tiotal uppsatta i kommunen, men mellan 20 och 30 ansökningar ligger på kommunens bord. – Den stora anhopningen av ansökningar är anledningen till att vi nu tar upp det här. Vi kände att vi behöver se över reglerna och ta ett samlat grepp, förklarar bygglovsarkitekt Roland Nitz.
För det första krävs att Trafikverkets riktlinjer följs. Attraktiviteten att få sätta upp reklamskyltar vid kommunens infarter är stor, men här vill verket självklart att trafikanterna i första hand riktar uppmärksamheten mot trafikskyltarna och övrig trafik. För det andra kommer det under hösten nya riktlinjer för markupplåtelse, det vill säga under vilka villkor man får sätta upp skyltar på kommunens mark.
– Så där får vi vänta och se hur det blir, säger Anna Amrén, förvaltningschef på bygg-och miljökontoret.
Riktlinjen är dock att ha en restriktiv hållning i "skyltfrågan".
– Vi kommer vara extremt sparsamma inom promenaderna. Vi ska inte få någon "reklamdjungel" i industrilandskapet, säger kommunalråd Reidar Svedahl (FP).
Den största efterfrågan på att få sätta upp skyltar är dock i ytterområdena, som vid infarten vid Ingelsta.
Dessutom kommer nya regler för större elektroniska skyltar som sätts upp i skyltfönster och som lyser och har rörliga bilder.
– Dessa kräver alltid bygglov, vilket inte alla vet, säger Roland Nitz.
Bygglovet utreds utefter hur människor och trafik påverkas av dem. Nya regler kring hur starkt de får lysa kommer också. Här ska ljusstyrkan följa dagsljuset och efter solens nedgång får ljusstyrkan inte överstiga 450 candela.
– Så de kommer att lysa något svagare än i dag. Men det här gäller bara nya skyltar som sätts upp, säger Anna Amrén.