För två veckor sedan Cimber, nu Skyways. Gemensam nämnare är, att båda ägts av den ukrainske mångmiljardären Igor Kolomoyskij. Är det hela då så enkelt som att denne nu ledsnat på att ösa in miljoner i dessa förlustbolag?
Efter Cimbers konkurs spekulerades det i, att Skyways nu skulle kalasa på liket och genom det stärka sin position. Att så aldrig blev fallet kan ha berott på den snabba rekonstruktionen av delar av Cimber, där man nu redan kontraktsflyger åt SAS.
Inte mindre än 250-300 flygbolag slåss om den europeiska marknaden. Enbart på senare tid har flera av dem gått i konkurs, och ingen väntar något annat än att konkurserna ska fortsätta.
Det är det höga bensinpriset i kombination med de låga biljettpriser, som bolagen av konkurrensskäl tvingas till, som nu knäcker dem ett efter ett. Förhoppningen hos dem som kämpar vidare är, att såpass många konkurrenter ska stryka på foten att man kan höja biljettpriserna och åter börja sikta på vinst i rörelsen.
SAS nästa?Skyways är/var en stor svensk operatör, som med utgångspunkter i Stockholm och Göteborg flugit till 20 destinationer i Sverige och Europa.
Enligt många experter är det nu också bara en tidsfråga, innan SAS inser att spelet är förlorat.