Ikväll: plats på scen
NORRKÖPINGI förrgår landade förteamet till Kalas. Den största mobila scenen började byggas och sträcker sig stor och svart upp mot himlen. 80 högtalare bara till den stora scenen och drygt 300 personer som arbetar bakom.- Det blir lite som en familj. Vi följer ju med runt bygger upp och plockar ner, säger Gustav Åhlander som leder arbetet.
900 amper går åt till hela området. Från den stora scenen pekar 80 högtalare mot publiken. Patric Mandley, en av scenarbetarna, passar på att testa ljudet på nära håll. FOTO: MARTIN ROTH
Foto:
- Det är ett perfekt sommarjobb, förklarar Mats Persson som ansvarar för lilla scenen.
Allt ser från markytan gigantiskt ut. Den stora scenen, den största mobila, innehåller bara den 80 högtalare riktad mot publiken. Det är två mixerbord med vardera 92 reglar och drygt 3 000 knappar för ljudteknikerna att hålla reda på.
- Men det är inte så svårt, man lär sig, säger Thomas Carlsson, ansvarig för mixerplatsen till den stora scenen.
Igår eftermiddag var det stressigt. Saker saknades eller finns inte alls på plats.
- Det är alltid så inför premiären. Det blir bättre sen, förklarar Gustav Åhlander.
<b>8 bussar med el</b>
Totalt är det 8 bussar som fraktar sladdar, högtalare och annan utrustning i mängder. Det tar drygt sex timmar att få upp den lilla scenen och göra den helt klar för konsert. Den stora scenen behöver däremot dras upp redan dagen innan. Flera timmar går åt att ordna ljussättning, få upp lampor och instrument. Men det ska ner på ett fåtal.
- Klockan tolv på natten till fredag måste det vara tyst och klockan tre ska allt vara nerplockat, ler Gustav Åhlander innan han stressar vidare.
Många sliter och drar i honom eller ropar i radion. Folkbladet passar på att prova scenkänslan. Hur det känns att stå där och se ner bakom raden av mikrofoner.
Men utan publik saknas spänningen och höjdkänslan. De som under konserterna även arbetar på den stora scenen tycks heller inte förstå vår entusiasm.
- Vissa gånger är det toppen och medryckande men det blir så småningom som vilket jobb som helst. Inget speciellt med andra ord, säger ljudtekniker Janne Grundström som sköter monitorljudet på den stora scenen.