<I>Chef på Posten:</I> ? Vi är ingen pappershandel
NORRKÖPINGEtt brev betyder så mycket. Men inte för Posten. Där är det lönsamhet som gäller. Därför kan man inte längre köpa ett kuvert till sitt brev. Nej, minst fem kuvert måste man köpa. Frankerade och klara. Och dyrare. - Vi är ingen pappershandel, säger Ingegerd Mattsson, chef för Posten frimärken.
Visst är det lite dyrare än tidigare med de färdigfrankerade kuverten, säger Peter Hoffsten. Men det är mycket enklare och går mycket snabbare. FOTO: ANITA KJELLBERG
Foto:
Ett C5-kuvert kostar tre kronor. Med frimärke kostar det alltså åtta kronor att skicka iväg sitt brev. Hos Posten måste man köpa fem kuvert. En förpackning C5-kuvert kostar 49,50. För samma pris får man 100 kuvert hos pappershandeln. Men då är förstås Postens kuvert frankerade.
Köper man sina kuvert hos Posten kostar det alltså 10 kronor att skicka iväg ett brev.
- Vi går efter maxvikten när vi sätter priset, säger Ingegerd Matsson. Ett C5-kuvert kan väga upp till 50 gram. Och då kostar det 10 kronor att skicka iväg det, även om man köper ett löst kuvert och frimärken.
Men de flesta C5-kuvert väger under 20 gram och då kostar det två kronor mer att skicka iväg ett färdigfrankerat kuvert.
- Lat, bekväm och fort är våra nyckelord, säger Ingegerd Mattsson. Vi är inom transportbranschen och har därför valt att satsa på ett färdigsortiment. Kunden som kommer in har bråttom och ska inte behöva stå och tänka på vikt och porto. Den som har tid att köpa frimärken och klistra på kuvertet har också tid att gå någon annanstans och köpa sitt kuvert. Så har vi resonerat.
<b>Lönsamheten viktigast</b>
Men varför kan inte Posten ha både vanliga kuvert och frankerade kuvert. Och varför kan man inte köpa bara ett färdigfrankerat brev?
- Det finn andra som är bättre på enskilda kuvert. Vi vill att våra kunder ska skicka mångabrev. Dessutom är det inte lönsamt att sälja kuvert styckvis. Och vi vill inte sälja något vi inte tjänar pengar på. Vi måste tänka i lönsamhetstermer.
<b>Många klagomål</b>
På Posten på Drottninggatan i Norrköping har personalen fått många klagomål från kunder sedan det nya sortimentet infördes för en månad sedan.
- Visst blir folk irriterade, säger postkassör Peter Hoffsten. Men utvecklingen går framåt. Svenska posten är faktiskt världsledande. USA är till exempel ett u-land när det gäller posthantering. I framtiden tror jag frimärken blir e lyxvara. Det är mycket smidigare med färdigfrankerade kuvert.
Även papperhandeln märker av kundernas missnöje.
<b>"Jätteupprörda"</b>
- Folk kommer hit och är jätteupprörda, säger Therese Johansson på Kontorab. De tror inte det är sant att Posten inte längre säljer kuvert styckvis och utan frankering. Även paketen är ju färdigfrankerade, så jag har fått hjälpa många som vill skicka paket billigare.
Många kunder tycker att Posten utnyttjar sin monopolställning. Det tycker inte Peter Hoffsten.
- Jämför med Telia som också haft monopol. Jag tycker Posten har haft en fantastisk service under alla år. Hit kan du komma och skicka iväg ett enda brev. När har du kunnat gå i på telegrafen och betala för ett enda telefonsamtal?
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!