Ica Maxi räknar med att göra storsatsningar
NORRKÖPINGNär nu trafiksatsningarna på Ingelsta ser ut att bli av, och fastighetsägarna ska bidra med en god del av kostnaden, då räknar Ica Maxi också med att få igenom stora satsningar för egen del.Till att börja med då en utbyggnad på 1.500 kvm, och egen avfart ut på gamla E4.Enligt innehavaren av Ica Maxi Lennart Johansson har man också fått löfte från kommunen om att få göra dessa satsningar.
Men det är å andra sidan inte så illa, och det kan också mycket väl ligga något underförstått löfte i detta. Enligt bygglovchefen Bengt Johansson har man nu nämligen så att säga tillåtit nog med avvikelser från gällande plan. Ska man kunna släppa till mer i handelsväg krävs ny detaljplan. Och sådan tycks då alltså, lägligt nog, också kunna vara på gång.
<b>Redan i höst?</b>
Icas Lennart Johansson räknar rentav med byggstart redan i höst för tillbyggnaden på 1.500 kvm, som sedan ska kunna stå klar nästa höst.
De nya ytorna ska då komma Ica Maxi och City till del, varjämte Ica Maxi också frigör egna lagerutrymmen till handelsyta. Det hela är en investering på 12 milj kr.
Att in- och utfarterna till Maxi behöver förbättras råder också enighet om. På tapeten är då en ny utfart - enbart utfart, ingen infart - ut på gamla E4.
- På det viset får man ju bort trafik från trafikplatserna inne i området, konstaterar Hans Revenhorn. Och det vore naturligtvis en väsentlig förbättring.
Fast inte heller här vill Revenhorn sträcka sig längre än till att saken ska "prövas i detaljplan". Enligt Lennart Johansson bedömning är det dock även här i praktiken klart med godkännande från kommunen.
<b>Fler planer</b>
Och sedan har då Maxi ytterligare tillbyggnadsplaner.
- 4.000 kvadratmeter till, för 40 milj kr, säger Lennart Johansson. Intresserade hyresgäster finns många, Apoteket och Dressman till exempel. Många av dagens hyresgäster vill också ha större utrymmen. Det här hoppas ska kunna vara klart våren år 2003.
Det var det dåvarande borgerliga styret i kommunen som släppte lös externhandeln 1994. Sedan antog den återkomna socialdemokratiska majoriteten 1996 en mer restriktiv externhandelspolicy. Man ville undvika en "amerikansk" utveckling och i stället värna om cityhandeln.
Sedan dess har det kommersiella trycket för mer handel på Ingelsta hela tiden funnits, och med tiden nog även ökat i kraft. Lennart Johansson noterar, att kommunens attityd steg för steg ändrats. Till det bättre, som han ser det.
<b>Andra tongångar</b>
- Från vår sida har vi ju varit kritiska. Men på senare tid tycker jag det blivit helt andra tongångar från kommunen. Nu visar man stort intresse för att hitta lösningar.
I den utredning, som lades fram i januari, föreslogs ett antal åtgärder mot det trafikkaos som allt emellanåt råder på Ingelstaområdet. Värst är det vid lunchtid samt klockan 16-17, och allra mest då på fredagar. I utredningen pekades på behovet av ett antal nya rondeller, komplettering av vägnätet öster om Stockholmsvägen, bättre in- och utfarter till både Maxi och Obs mm. Här har det varit problem med att finansiera trafiklösningarna. Men nu har kommunen fått med sig en klar majoritet av fastighetsägarna på att de måste bidra ekonomiskt.
Avtalen skrivs nu som bäst under, och som Folkbladet redovisat räknar kommunen med att den vägen få in ca 15 av de drygt 20 milj kr som anses krävas (sedan kan det säkert också bli icke förutsedda fördyringar). 4 av de 15 miljonerna kommer då från kommunen själv, som är betydande fastighetsägare på Ingelsta. Även beloppet som sedan fattas kommer kommunen att få stå för.
<b>Med på noterna</b>
Från vissa håll har kritiserats att fastighetsägarna ska behöva stå för en del av kostnaderna, men här är Lennart Johansson helt med på noterna:
- Problemet har ju varit att kommunen inte haft pengar. Jag tycker det är naturligt att vi är med och betalar, det är ju vår handel som det rör sig om. Men då vill vi också kunna få göra satsningar, som vi behöver.
- Och Maxi skulle lätt kunna fylla 10.000 kvm till, försäkrar Lennart Johansson. Titta bara på Tornbyområdet i Linköping!
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!