Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

I göta kanal vilar inga gamla vrak

Nu ska riktiga kulturskatter slussa genom Göta kanal.
I går i Söderköping invigdes Veteranbåtsfestivalen.
- Det handlar om historia på vatten, säger Thord Axelsson, en av initiativtagarna.

Bertil Palmblad med sin skönhet Mirabelle från 1938. – Arbetet är en del av charmen, säger han.

Bertil Palmblad med sin skönhet Mirabelle från 1938. – Arbetet är en del av charmen, säger han.

Foto:

NORRKÖPING2005-07-14 06:00
Båtar från hela Sverige, men även från Tyskland har sökt sig till Söderköping för att gemensamt färdas på Göta kanal.
Totalt kommer 16 motor- och segelyachter modell äldre segla från östkusten till västkusten. De äldsta har nästan hundra år på nacken.
- Vi är ett stort kompisgäng som gör det här tillsammans. Det är bra sammanhållning i veterankretsar och vi väcker ju en del uppmärksamhet när vi kommer så här tillsammans, säger Thord Axelsson.
Själv äger han motoryachten "Jagaren" som byggdes 1960.
- Jag är född i Motala, men flyttade därifrån tidigt. Det här blir som att komma hem för mig. Och att göra det sjövägen känns extra kul, säger Thord.
En annan av initiativtagarna till Veteranbåtsfestivalen är Hasse Wetterberg. Med sin Skärgårds 95:a från 1918 är han ägare till en av de äldsta båtarna.
- På den tiden var det minsann ingen massproduktion. Av den här typen gjordes bara 15 båtar, i dag finns bara den här och sex andra kvar, säger han.
- Den är ju byggd för att segla med och det går ju inte i kanalen. Men det är kul att åka genom städer, man träffar en massa trevligt folk som är nyfikna på båten.
Alla vi pratar med menar att det är speciellt att äga en veteranbåt. Det är mer än att äga en båt, det är en livstil.
- Det kräver mycket jobb. Det är ju så, båtar och kvinnor kräver värme och omsorg. Det viktiga är att det är värt det, säger Hasse med ett leende.
Och han får medhåll av Bertil Palmblad.
- Arbetet är en del av charmen. Många kompisar har båtarna på samma ställe och det blir även en hel del fikande och struntpratande nere vid varvet.
Han har haft sin Mirabellle i sju år. Salongsbåten byggdes 1938 och ritades av en norsk båtbyggare. En systerbåt beställdes då av det norska kungahuset - och den finns fortfarande i deras ägo.
- Det är lite häftigt. Att veta att man färdas kungligt, säger Bertil och skrattar.
På den tiden var det en riktig lyxbåt som bara de allra rikaste hade råd med.
- Då hade de besättning. En besättning som herrefolket inte ville beblanda sig med, därför fick de sova i en avskild hytt längst fram. Så är det inte i dag, nu får vi som äger båten sköta allt själva, säger Bertil.
Normalt tar det fem-sex dagar för båtarna att åka genom kanalen. Nu kommer det ta ett par veckor.
- På vägen annordnas en massa evenemang. Till exempel blir det fester vid Bergs slussar och i Vadstena. Men det gör inget att det går sakta, så länge vi har kul, säger Hasse Wetterberg.

<b>Här kan du se båtarna i Östergötland:</b>
<i>Torsdag 14/7, Gästhamnen vid Bergs slussar.
Fredag 15/7, Gästhamnen i Malfors/Ljungsbro.
Lördag 16//, Gästhamnen i Motala.
Söndag 17/7 Vadstena</i>
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om