Först ut att använda det digitala verktyget är socialkontoret och arbetsmarknads- och vuxenutbildningskontoret. Med verktyget kan klienter ha sina möten med kontoren som ett komplement till det fysiska mötet.
– Pandemin har förändrat mångas vanor, och digitala möten har blivit en del av vardagen. Vi vill vara i framkant när det kommer till digitala lösningar, och anpassa oss till förändringar på ett tryggt och säkert sätt, säger Anna Drotz, digitaliseringsdirektör.
Mötestjänster som Teams eller Skype är inte säkra, det är molntjänster som är mer öppna för fientliga intrång och data lagras i molnet i tredje land, säger Drotz.
– Det här är en lösning som används av privata vårdcentraler till exempel, som när man använder Kry. Det är ungefär motsvarande tekniska lösningar som detta. Man kan absolut använda sin privata dator, mobil eller surfplatta.
– Vi är första kommunen som använder den här typen av lösning. Det finns andra lösningar, men ingen som är så smidig som denna och lika säker.
It-tjänsten Säkra möten har tagits fram i samarbete mellan digitaliseringsavdelningen, utvecklaren och berörda kontor. Den ska användas vid digitala möten där känsliga frågor behöver diskuteras.
Exempel på när tjänsten ska användas är vid möten mellan socialsekreterare och klient, vid samordnad individuell planering med brukare, handläggare och annan myndighet, och interna arbetsmöten mellan handläggare.