Sedan förra året genomgår Mirum galleria en omvandling. Kunderna vet från – men inte till vad. Den uppbyggda hysch-hysch-stämningen kan kanske kännas som ett kommersiellt tag, men om man ska utgå från centrumchefen Peter Löfquists siffror, att Mirum har 5,5 miljoner besökare varje år, kan man enkelt räkna ut att ganska många sett att – och säkerligen undrat – vad som händer.
– Flera gånger har jag "fått höra" vad det ska bli här av våra besökare. Det spekuleras ganska mycket. Men det visar på att det finns ett engagemang och nyfikenhet, säger han.
Faktum är att tankar som "men-varför-stänger-alla-butiker?" ligger rätt nära till hands när man kommer till den "södra gången" på övre planet. Under året har butik efter butik stängt igen. Vissa har flyttats till andra lokaler i gallerian, andra har lämnat. Helt i linje med ledningens ambition, visar det sig.
– Vi behöver frigöra stora ytor för att satsa på andra typer av hyresgäster, säger Peter Löfquist.
Och ja, det är så nära svaret, och att det rör sig om helst en, eller två-tre, stora hyresgäster, som ska in på det 4-5 000 kvadrat stora utrymmet, vi kommer.
– Jag är konsekvent. Vi kommer inte berätta än, men när det är rätt tidpunkt kommer vi göra det, säger Peter Löfquist.
Med den hållningen förstår centrumchefen att spekulationer och rykten uppstår. Visst, affischerna i gången berättar om att "förvandlingsnummer pågår" och att det görs "plats för något nytt". Folk undrar ändå: Går det dåligt för Mirum? Har butikerna gått i konkurs? Peter Löfquist säger att så inte är fallet och betonar att norska Olav Thongruppen är en långsiktig och stabil ägare som skrivit in i sina stadgar att man inte får sälja. I stället handlar det om framtidens shopping.
– Vi har gjort marknadsanalyser på Norrköping och vårt marknadsområde där vi ser vad som går att utveckla, nya trender och hur människor handlar. På 90-talet var det givet att det skulle finnas cd-butiker. I dag finns det inte en enda sådan butik här. Beteenden förändras och i våra analyser ser vi vikten av att utforma Mirum Galleria så att vi möter upp både nuvarande och framtida krav från konsumenten.
Det är inte vilken butik som helst som kan fylla den stora ytan. Vem det blir får alltså återstå att se. Allt beräknas vara klart under 2017 men innan det lovar Peter Löfquist att berätta vem eller vilka det blir.
– Vad jag kan säga är att det kommer bli något som tillför något nytt för Norrköping. Det här kommer skilja ut oss från mängden! säger han.