Hyresrabatt: 113 miljoner
Själva konstruktionen av hyresavtalet om Idrottsparken innebär att kommunen för varje år allt mer subventionerar IFK:s hyra. När det 25-åriga avtalet löper ut kommer hyran därför att ligga 9,5 milj kr under vad den "egentligen" skulle ha varit. Den sammanlagda hyressubventionen kan bli svindlande 113,5 milj kr!
Fredrik Bergqvist - uppmärksam moderat.
Foto: Forsby Jan
I stället ligger hyran helt stilla, på 15 milj kr, under drygt tre år. Det innebär en för varje år växande hyresrabatt, som med 3,53 procents ökning av konsumentprisindex ökar till l,6 milj kr. Såpass mycket lägre blir då
IFK:s hyra för år 2012 än vad den "normalt" skulle ha varit (alltså om den följt allmänna prisökningen). Men denna inledande hyresrabatt ligger ju sedan också kvar vartenda år. Utan den skulle hyran hela tiden ligga 1,6 milj kr över vad den nu än blir. Och vidare: När hyran från och med år 2013 ska börja höjas, då är det bara med 70 procent av konsumentprisindexets ökning - ännu en solklar hyresrabatt. Men saken är ännu klurigare än så. De 70 procentens höjning ska nämligen inte räknas på den då aktuella hyran - utan på den hyra som gällde i oktober 2012, och som i avtalet kallas bashyran. Detta innebär i sin tur ännu en hyresrabatt, och därtill en för varje år växande sådan. Två alternativ
I sina kalkyler har Fredrik Bergqvist utgått från det som vi alla vill se, alltså att IFK Norrköping spelar i allsvenskan. Han räknar då med halv hyra för 2009 och full hyra från och med år 2010. Alternativ A kallar vi nu den hyra, som regleras i avtalet. Alltså ingen hyreshöjning förrän januari 2013, och sedan hela vägen framåt höjning med bara 70 procent av indexförändringen jämfört med basåret, 2012. Alternativ B visar, vad IFK "normalt" skulle få betala i hyra. Alltså med från början årliga hyreshöjningar, som då helt får följa konsumentprisindex. Med alternativ A kommer IFK:s hyra att år 2020 uppgå till 18,2 milj kr. Men enligt alternativ B, med normal hyreshöjning, blir hyran då i stället 21,6 milj kr. Och hyresrabatten således 3,4 milj kr. Till en fjärdedel
Slutåret, 2034, betalar IFK enligt alternativ A 25,7 milj kr - men enligt alternativ B 35.2 milj kr. Här har hyresrabatten svällt till hela 9,5 milj kr, en subvention på 27 procent. Mer än en fjärdedel av den hyra för Idrottsparken, som IFK "normalt" skulle ha betalt, är vid det laget alltså subventionerad av Norrköpings kommun! Den sammanlagda hyressubventionen för alla dessa år blir - enligt Fredrik Bergqvists uträkningar - svindlande 113,5 milj kr. Det ger ett snitt på 4,5 milj kr i årlig hyresrabatt till IFK. Omfördelningar
Detta är ju då intäkter som kommunen, och AB Norrköpings Idrottspark, går miste om. Frågan blir hur bolaget, med denna ständiga urholkning av hyresintäkterna, ska kunna hålla arenan i skick. För varje år måste detta då bli allt svårare. I förlängningen lär Norrköpings kommun bli nödd och tvungen att skjuta till ständigt mer pengar - alltså utöver de 15 milj kr, som även kommunen ska betala inledningsvis. I onsdagens Folkbladet presenterades inslag i det här avtalsförslaget, som samtliga innebär omfördelningar till IFK:s fördel. Driften, som kommunen nu ska ta hand om. Namnfrågan, som IFK får göra årliga miljoner på. Uthyrningar till andra, t ex konserter, som då ska medföra hyresavdrag för IFK. Lågt beräknade vi värdet av dessa nya förmåner för IFK till 5 milj kr årligen. Men härtill ska nu alltså läggas de för varje år växande hyressubventionerna. Bortemot 15 miljoner kr enbart för år 2034 alltså - från kommunen, till IFK Norrköping.
Fotnot: Konsumentprisindex är den, på årlig basis, genomsnittliga prisförändringen hos varor och tjänster för privat konsumtion i Sverige.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!