Hyreschock för många i Navestad

NORRKÖPING
Samer Abdullahad ska betala 2 000 kronor extra med februarihyran, men får ingen ekonomisk hjälp från försörjningsstödskontoret.
Det är ett av flera liknande fall i Ringdansen som uppstått på grund av att hyresgästerna ska betala sin egen förbrukning av vatten, el och värme.
- Det är omöjligt jag har inte de pengarna. Det är fruktansvärt, säger Samer Abdullahad som bor i Ringdansen.

Samer Abdullahad går på socialbidrag och har ingen möjlighet att betala 2 000 kronor extra i februari. 
FOTO: ROBERT SVENSSON

Samer Abdullahad går på socialbidrag och har ingen möjlighet att betala 2 000 kronor extra i februari. FOTO: ROBERT SVENSSON

Foto:

Norrköping2003-01-29 00:00
I drygt ett år har de 300 hyresgästerna i Ringdansen i Navestad fått betala den egna förbrukningen för vatten, värme och el. Hyresbostäder har tagit fram en månadskostnad uträknad efter yta och läge.
Om hyresgästerna under det gångna året förbrukat mer eller mindre av den genomsnittliga månadskostnaden får de antingen tillbaka pengar eller betala in mer pengar med hyran i februari.
- Det är en katastrof. Jag ska betala totalt 10 000 kronor för min lägenhet nu i februari och jag har inga pengar. Jag går hos socialen men de ger inget extra för de här nya kostnaderna, berättar Elvira Basic och vet inte riktigt vad hon ska göra.
Syftet med att separera hyran från kostnader för el, vatten och värme var att hyresgästerna skulle kunna styra kostnaderna och välja servicenivå.
- Det blir också mer rättvist för dem som använder mindre av detta, de behöver inte betala för de andra lite mer "slösaktiga", förklarar Lars Sandell, informationschef på Hyresbostäder.

<b>Ökad belastning</b>
På försörjningsstödskontoret Söder har man märkt av problemet genom en ökad belastning. Det är många som redan går på socialbidrag som behöver få mer hjälp.
- Men politikerna har beslutat att de inte ska få extrahjälp med kostnaderna för förbrukningen men vi granskar från fall till fall. De flesta får ingen hjälp, berättar Mats Svahn, avdelningschef på försörjningsstödskontor söder.
Han tycker att tanken med det nya systemet är bra men undrar om alla verkligen har förstått hur de ska göra.
- Vår upplevelse är att alla inte har förstått hur de ska kunna dra ner på kostnaderna för vatten, el och värme, förklarar Mats Svahn.
Lars Sandell, informationschef på Hyresbostäder, anser att information har kommit ut till alla hyresgäster och att alla borde förstå hur de ska kunna dra ner på kostnaderna.
- Vi har använt tolk vid möten, skickat skriftlig information, de har också skrivit på avtal och varje månad får hushållen en hyresavi med kostnad och skuld, säger han och beskriver besök hos de som tidigt haft mer än 1 000 kronor i skuld.
Men i Ringdansen tycker många inte att informationen varit tillräcklig.

<b>Förstod inte</b>
- Jag var på ett möte men jag förstod inte, berättar Elvira Basic och många håller med henne.
- Jag som studerar förstår lite men får ändå en extra kostnad på 1 400 kronor. Men många är äldre och analfabeter och har svårt att förstå svenska så de klarar inte av det här och har fått kostnader på drygt 4 000 kronor, berättar Caroline Abdullahad som också bor i Ringdansen.
Det är inte alla som gått till informationsmötena och de har bara fått ett informationsblad på svenska hemskickat.
- Vi förstår inte, och vet ännu mindre var vi ska få pengarna ifrån. Det var dessutom så kallt i vintras att det var omöjligt att dra ner värmen, säger Samer Abdullahad.
Den genomsnittliga kostnaden för el, värme och vatten är beräknad efter lägenhetsyta och läge. Men inte efter hur många som bor i lägenheten.
- Det borde gå åt mer vatten till en större familj så det är märkligt att inte det har tagits med i beräkning, säger Mats Svahn, avdelningschef på försörjningsstödskontoret söder.
- Vi är många som har barn och det är omöjligt att styra dem hela tiden, se till att de inte spolar så mycket. Dessutom går det åt mycket vatten, berättar en familj på två vuxna och fyra barn.
Men på Hyresbostäder tycker man inte att kritiken stämmer.
- Det är många fler som fått tillbaka pengar än vad som krävs på pengar och många är mycket nöjda med systemet. Oftast förstår folk först när de får se konsekvenser på sitt handlande, förklarar han men säger också att den genomsnittliga kostnaden, som betalas varje månad, kommer att ändras efter de totala kostnaderna för 2002.

<b>Avbetalning</b>
- Det innebär att varje hushåll kommer att få en individuell kostnad som de får gå efter. De som nu har höga kostnader kan få avbetalningsplan och betala tillbaka till oss på längre sikt, fortsätter han.
Flera boende i Ringdansen är inte nöjda med det nya systemet och tycker att det var mycket bättre före ombyggnaderna.
- De lovade att det skulle bli bättre, billigare och enklare men inget av det har vi sett bara högre hyra. Det har blivit ett stort problem här, konstaterar Tina Baykal och funderar på att flytta efter 22 år i samma område.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om