Hotellen har tappat 30 000 övernattningar
Hotellbeläggningen i Norrköping minskade kraftigt i fjol. Det handlar om cirka nio procents minskning jämfört med året dessförinnan, vilket säkerligen gör många hotelldirektörer både oroliga och missnöjda. Samtidigt som exempelvis Nyköping, där Norrköpingsbon Reidar Svedahl är turistchef, ökade sin hotellbeläggning med 9,3 procent under fjolåret.
Fyrstjärnigt hotell. Men inte ens högt betyg räcker för att fylla Grand Hotel. Hotelldirektören Krister Eriksson (t h) tror dock att trenden är på väg att vända. T v försäljningschefen Therese Eklöf. FOTO: JANNE FORSBY
Foto:
<B>+ Vad ska man göra åt situationen? </B>
- I princip handlar det om att jobba på och göra det på alla fronter och vi har en bra dialog med kommunen om olika förbättringar. Det kan gälla att försöka få fler konferenser, kongresser, affärsresenärer och även privatpersoner att komma hit. Och jag tror faktiskt att den nedåtgående trenden de två senaste åren har börjat vända lite grann, så vi får väl hoppas och tro på ett bättre 2004.
Det är Turistdelegationens och Statistiska Centralbyråns beläggningsstatistik för 2003 som nu är klar. För Sverige totalt visar statistiken för hotellen en nedgång på mellan en och två procent.
Vartannat rum tomt
Fortfarande står mer än vartannat hotellrum tomt i Sverige. I Norrköping är totalbeläggningen för alla hotell under 2003 så låg som 40 procent och det är bland de allra sämsta siffrorna i hela Sverige. Bland dem som kommer efter Norrköping märks Åre, Härjedalen och andra vintersportplatser, men de har ju fullt under högsäsong innan det kommer en lång lågsäsong för dessa platser.
- Beläggningen på hotellen i Nyköping har därmed en ökning som så andra kommuner i Sverige kan matcha och jämfört med våra två närmaste städer, Stockholm och Norrköping, som har en minskning på 7,2 respektive 9,8 procent, säger Reidar Svedahl.
- Självklart gynnas vi av Skavsta flygplats positiva utveckling, men vi känner även av ett större intresse från exempelvis konferensköpare. Om detta är signaler på ett bättre konjunkturläge eller ett resultat av vårt försäljningsarbete, låter vi vara osagt.