Det är storföretaget Nestlé, som nyligen lanserat ett kaffe kallat Fikastund, som reagerat kraftigt. Nestlé har till Patent- och registreringsverket (PRV) kommit med en invändning som yrkar på Emelie Rengarts registrering ska hävas. Själva har inte Nestlé varumärkesskyddat sitt kaffenamn. Emelie Rengart förklarar att de inte jobbar så, utan att de håller koll för att sedan gå in och få andras varumärken upphävda.
– De är så stora och kan driva processen hur långt som helst. De har ju flera miljarder, så det är nästan omöjligt som privatperson eller liten företagare att vinna mot dom.
I det här fallet kom dock Nestlés anmälan in två dagar för sent så den borde enligt Emelie Rengart inte ha tagits upp överhuvudtaget.
– De är ju så stora så de får tydligen göra som de vill. Det är väldigt irriterande.
Sedan något år tillbaka försörjer sig Emelie Rengart som egenföretagare och kallar sig för uppfinnare. Hon utvecklar själv nya produkter och har bland annat tagit fram barnstrumpor, kräkpåsar och reflexer för hästar. Stora företag som Ullared och Ikea har visat intresse för en del av hennes produkter.
I beslutet från PRV har registreringen av varumärket Fikastund hävts i den del det syftar på bakverk. I sitt beslut den 2014-11-17 skriver PRV att varumärket är beskrivande till sin natur och inte som en uppgift om det kommersiella ursprunget. Därför saknar märket enligt PRV för registrering erforderlig särskiljningsförmåga.
– Göteborgs kex har ju varumärkesskyddat ordet ”Gofika” och jag tycker inte Fikastund är mer beskrivande än Gofika, säger Emelie Rengart som med hjälp av sin advokat tänker överklaga beslutet.
Hon menar att Nestlé egentligen inte har så mycket att komma med i sak. Att det är ett multinationellt företag som har gjort anmälan tror hon har haft viss betydelse för det beslut PRV kommit fram till.
– Men vi tänker överklaga, så får vi se hur det går. Egentligen var det ju bara en kul grej för att testa om det gick att registrera Fikastund. Jag trodde först inte själv att det skulle gå igenom, men det gjorde det ju.
Emelie Rengart berättar att hon har andra produkter som går bättre och att hon därför inte jobbat så mycket med produkterna under namnet Fikastund. Hon förklarar att det här kan bli en mycket långdragen process och menar att det kan vara ett problem för många företagare i en liknande situation.
– Särskilt om de har tagit fram tusentals exemplar av en produkt som de under lång tid inte kan sälja, eftersom de kanske förlorar och då tvingas återkalla varorna.