Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Hon ska få Norrköpings flygplats att lyfta

Jessica Ågren Ohlsson. Så heter den nya marknadschefen för Norrköpings flygplats. "Det är viktigt för mig att vi är en del av omställningen för klimatet", säger Jessica Ågren Ohlsson.

"I maj ska vi träffa olika flygbolag för att diskutera och vi får möjlighet att pitcha flygplatsen", säger Jessica Ågren Ohlsson.

"I maj ska vi träffa olika flygbolag för att diskutera och vi får möjlighet att pitcha flygplatsen", säger Jessica Ågren Ohlsson.

Foto: Roland Klinga

Norrköping2022-04-15 14:00

Jessica Ågren Ohlsson är rätt ny på jobbet som marknadschef på Norrköpings flygplats. Det är fjärde veckan på det nya jobbet och hon beskriver det som mycket nytt att lära. Det är fackspråk med olika koder som hon inte har riktig kläm på, än.

– Men det ska nog gå bra. Och jag har vilda idéer. Idéer som jag inte vet om de går att genomföra. Men jag har fått veta att det är bra att tänka fritt, säger hon.

Innan hon kom till flygplatsen jobbade hon tre och ett halvt år som marknadsansvarig på Louis De Geer konsert och kongress. Skillnaden kan tyckas som stor. Men hon tycker själv att det finns många likheter.

– Det handlar om att berätta vad vi kan erbjuda och att göra oss mer kända. Många tror att vi bara har charter. Men det finns så mycket mer här. Vi har bland annat ambulansflyg, brandflyg, skolflyg och försvarsmakten var här för ett tag och undersökte flygplatsen. Folk måste få veta att vi har mycket annat, säger hon.

Det finns ett nedläggningshot över flygplatsen. Och frågan om flygets påverkan på klimatet ligger där som en ständig fråga.

– När det gäller klimatet var det något jag själv frågade mycket om när jag satt i anställningsintervju. Det var viktigt för mig att ledningen hade en insikt om att man måste ställa om. Jag tycker att jag fick bra svar. Samtidigt tycker jag att flyget fått oförtjänt mycket skam. Hur många bensinbilar rullar på vägarna varje morgon med bara en person i bilen? Jag ser det varje morgon när jag åker till jobbet, säger hon.

Men är det inte så att flyget står för en hel del utsläpp?

– Flyget står absolut för en del. Men det händer mycket. Elflyget utvecklas och andra flygbränslen finns också och forskningen fortsätter. Det här vill jag att vi ska vara en del av, säger Jessica Ågren Ohlsson.

Och vad tänker du om nedläggningshotet?

– Det kan vara så att jag börjar här och så har jag inget jobb. Men jag tror inte att det blir så. Jag hoppas verkligen att den nya utredningen blir den sista på mycket länge. Att man ser att flygplatsen är en del av infrastrukturen och att man inte bara talar om vad vi kostar. Vägar kostar också. Och spårvagnar. Antagligen går E4:an back, säger hon.

Det går några få publika avgångar från Norrköping varje vecka. Det handlar om charterresor. Jessica Ågren vill att det ska gå fler avgångar. Men hon tror samtidigt inte på en ny reguljärlinje som går varje dag.

– Nej. Jag tror inte att vi kommer att ha ett flyg från Norrköping till exempelvis Köpenhamn varje dag. Men det finns andra alternativ. Till exempel att det går några London- eller Manchesterflyg under fotbollssäsongen. Jag tror att det handlar om att jobba kreativt och att tänka nytt. Jag har jobbat med ridsport och vet att många där är intresserade att följa tävlingar. Jag tror på att jobba med teman, säger hon.

KLM kommer inte att köra sitt flyg från Linköping till Amsterdam i sommar. Varför kunde inte ni ta över trafiken?

– Vi hade gärna gjort det. Men Transportstyrelsen krävde att vi skulle ha KLM:s incheckningssystem. Det räckte alltså inte att man kunde checka in i Linköping, såsom var okej tidigare. Då blev det för dyrt för oss. Vi kan inte investera i ett system som bara används någon månad. Det är inte ekonomiskt försvarbart, säger Jessica Ågren Ohlsson.

Norrköpings flygplats

Norrköping-Kungsängens flygplats invigdes 9 september 1934 och är en av Sveriges äldsta civila flygplatser som fortfarande är i drift. 

Den 15 maj 2006 tog Norrköpings kommun över flygplatsen. I december 2020 beslutade kommunfullmäktige att ge Norrköping Rådhus AB i uppdrag att genomföra en upphandling av flygplatsverksamheten i Norrköping. 

I augusti 2021 avbröts upphandlingsprocessen. Kommunen kommer att fortsätta äga flygplatsen. Nu utreds hur man kan få den att bli lönsam.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!