Hon hade inget med symaskiner att göra
Ägaren till Håkans symaskinsaffär har blivit fälld för sin annons med en kroppsmålad kvinna i minimal polisuniform. Näringslivets etiska råd (ERK) ogillade att ägaren använde en naken kvinna för att göra reklam för sina symaskiner.
Det var i samband med förra årets julskyltning som bland annat Kent Kullander reagerade över att affären använde en kvinna klädd i minimal tomtedräkt för att göra reklam för affärens varor och service.
Några veckor senare när Kullander slog upp sin tidning möttes han av en kroppsmålad kvinna i en mycket liten amerikansk polisuniform som gjorde reklam för samma affär.
Hade fått nog
Nu fick det vara nog tänkte Kent Kullander som tillsammans med sin arbetskamrat Michaela Ohlsson gjorde en anmälan till ERK, Näringslivets etiska råd.
Ägaren Håkan Andersson berättade då för Folkbladet att han hade gjort annonsen för att han ville vara annorlunda och för att få uppmärksamhet. Han ansåg inte att bilden var sexistisk och förstod inte hur människor kunde ta anstöt av den.
Typexempel
Näringslivets etiska råd tyckte uppenbarligen något annat. ERK konstaterar att annonsen är ett typexempel på en reklamåtgärd i vilken kvinnor används som blickfång av sexuell natur utan samband med den marknadsförda produkten.
Kent Kullander som gjorde anmälan är nöjd över fällningen.
- Det var ingen överraskning och en ganska given utgång. Jag hoppas att ägaren lär sig någonting av det här, säger Kullander.
Fakta/Etiska Rådet
Näringslivets etiska råd mot könsdiskriminerande reklam, ERK, inrättades av näringslivet i slutet av 1988 för att motverka könsdiskriminering i reklam. Vid sin bedömning av anmälda reklamåtgärder stödjer sig ERK på Internationella Handelskammaren ICC grundregler för reklam, som innebär att reklam ska utformas med känsla av socialt ansvar. Grundreglerna är att reklam inte får vara diskriminerande om kön.
ERK prövar skriftliga anmälningar från konsumenter, näringsidkare, organisationer, myndigheter. ERK kan även pröva ärenden på eget initiativ.
Under 2005 fick ERK in 454 anmälningar, flera av dessa gällde en och samma reklamåtgärd. Av 224 specifika åtgärder blev 40 fällda.
ERK prövar skriftliga anmälningar från konsumenter, näringsidkare, organisationer, myndigheter. ERK kan även pröva ärenden på eget initiativ.
Under 2005 fick ERK in 454 anmälningar, flera av dessa gällde en och samma reklamåtgärd. Av 224 specifika åtgärder blev 40 fällda.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!