- Vi levererar en bra verksamhet och en bra upplevelse, så våra priser håller. Det anser Mats Höggren, zoologisk chef i Kolmårdens djurpark.
Tidigare var han även ordförande för Svensk djurparksförening, som ställde sig bakom momsreformen och ansåg att djurparker skulle jämställas med annan kultur. Med facit i hand och en momsreform som har resulterat i kraftigt höjda entrépriser, så menar Mats Höggren att syftet med reformen aldrig var att bibehålla priserna.
- När momsen sänktes kunde vi satsa framåt, investera och bli en växande arbetsplats, säger Mats Höggren.
Ny lagstiftningFör samtidigt som momsen sänktes, så infördes också en ny EU-lagstiftning. Den innebar att för att Kolmårdens djurpark skulle kunna få behålla sitt verksamhetstillstånd från länsstyrelsen i Östergötland, så var man tvungen att bland annat satsa på forskning och naturvård. För att kunna leva upp till den nya lagen, så var djurparken enligt Höggren, tvungen att investera och dessa investeringar möjliggjordes genom momsreformen.
Mats Höggren hänvisar till djurparkens egna gästundersökningar, där många besökare anger att parken har en hög prisvärdhet.
- Dessutom tjänar vi pengar under några få månader om året, som ska bära utgifterna under resten av året. Att driva en djurpark är en dyr verksamhet, säger Mats Höggren.
Läs mer i dagens tidning