Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Högtflygande planer

NORRKÖPING. På Linköpings flygplats sjuder det av utvecklingsoptimism och visioner. Idéer om en anslutande företagspark tar form. En pendeltågsstation strax intill kan bli nästa steg. Kan Kungsängen matcha den utvecklingen? Eller kommer Linköping City Airport snart att vara länets flygplats?

Norrköping2006-01-21 06:00
Torbjörn Mortensen, VD för Linköping City Airport, säger inget direkt om Kungsängen. Men hans bestämda åsikt är, att det är Linköpings flygplats som har de bästa förutsättningarna.
- Man kan inte bara se till var asfalten är bredast, säger han.
Och syftar då på det faktum, att - som brukar dras fram i Norrköping - Kungsängen visserligen har bredare landningsbana och såpass långt då också större kapacitet. Men om och när detta behövs kan Linköping också bredda, betonar Mortenson.

Järnvägen plus
Att utvecklingsoptimismen är oerhört mycket större i Linköping än på Kungsängen är bara alltför tydligt. Ett stort plus för Linköpings flygplats är - har man nu börjat inse och dra nytta av - att järnvägen drar tätt förbi. Med Ostlänken ökar sedan underlaget än mer.
Redan idag skulle den, enligt Mortensen, unika kombinationen järnväg-flyg kunna utnyttjas med en pendeltågsstation strax intill flygfältet. Detta bör då bli en kombinerad station och flygterminal, den nuvarande flygterminalen flyttas alltså över dit.
- Jag vill inte se tåget, och Ostlänken, som någon konkurrent. Utan frågan är hur vi här kan utnyttja tåget bäst.
När det gäller pendelstationen har Mortensen redan fått Linköpingspolitiker med sig på noterna.
Men han pekar nu också på, hur flera nya Rese-Centrum planeras i regionen. Och blickar mot en framtid, där man kan påbörja sin flygresa från Linköping redan på Rese-Centrum - men då inte bara i Linköping, utan även i Motala och Norrköping! Redan där ska man kunna checka in till sitt flyg.

Bättre produkt
Nu kan ju Mortensen inte, som han också själv understryker, tvinga vare sig operatörer eller resenärer att välja just Linköping, utan bara bidra till att skapa möjligheterna.
Men om nu sådana här idéer ska bli bärkraftiga, då måste produkten som erbjuds bli betydligt bättre än idag. Linköping City Airport har nu avgångar till Köpenhamn, Arlanda och Visby - men inte mer än så.
- Under de närmaste åren måste vi få direktförbindelser till Europa, säger Mortensen. London, Paris... och till nav som Amsterdam och Frankfurt.
- Jag tror att företagen i regionen är oerhört angelägna om att kunna komma ut i Europa snabbt. Annars kommer de inte att vilja etablera sig här.

Företagspark
Nya helheter börjar nu ta form i flygplatsens omedelbara grannskap. En kanske avgörande vändpunkt är, att Saab numera är redo att öppna sitt fabriksområde och släppa in andra företag där. Här har funnits intresse inte minst från företag med anknytning till flyget.
Saab har stora ytor att erbjuda, och på andra sidan stängslet har Linköpings kommun ännu större.
I Köpetorp, och därtill angränsande områden. I andanom ser man en företagspark växa fram - en som lockar med närheten till flygplatsen, och som då också ökar underlaget för denna.
Redan nu projekteras en bana för taxiflyg, som blir ett starkt argument också den. Direkt anslutning till en landningsbana, det blir ju helt perfekt för många.
En annan drivkraft bakom att idéerna lanseras just nu är, att flygplatsen från den 1 oktober är ett eget bolag, ägt av Saab.
- Vi måste bli så bra som möjligt för att själva kunna överleva, säger Mortensen. Mitt uppdrag är att göra flygplatsen lönsam, och det är klart att man har kniven på strupen.
Sedan dess har ju också det hänt, att Norrköpings kommun beslutat att ta över Kungsängen. Mortensen säger inget direkt om den flygplatsen, det är inte hans sak. Men att argumenten talar för Linköping, det kan han inte underlåta att framföra.

Logistikcentrum
- Idag påverkar det regionen negativt, att två olika flygplatser försöker attrahera operatörerna. Den enskilt starkaste faktorn för att få attraktionskraft är att det blir bara en flygplats.
- Och vi måste se hela regionen som ett logistikcentrum, inte bara den egna kommunen.
- Norrköping ska ha all support när det gäller hamnen, tung logistik, tåg och så vidare. Men när det gäller persontrafiken för flyg, då bör Linköping få vara tyngdpunkten.

Medellång sikt
- Så ser jag utvecklingen på medellång sikt. Var sedan en framtida storflygplats ska ligga, det är en helt annat sak.
Flygplatsfrågan är, säger han,"en viktig symbolfråga" för fjärde storstadsregionen.
- Kan man klara den har man kommit långt. Men då måste man lyfta blicken och se till, var de bästa möjligheterna finns. Inte bara var asfalten är bredast...
Linköpings City Airport ägs av Saab men stöttas också rejält av Linköpings kommun.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om