Högt tonläge när politikerna summerade den gamla skolplanen
Efter en del debatt, där tonlägena var höga men skillnaderna i skrivningar små, tog kommunfullmäktige en skolplan för åren 2005-07.Först hade då den gamla skolplanen utvärderats. På helt olika sätt, beroende på parti.
Li Teske (s)
Foto: Fotograf saknas!
Kommunalrådet Li Teske såg här mest, eller i varje fall helst, framstegen. Bemanningen i såväl grundskola som förskola har ökat såpass, att planen i de avseendena uppfyllts. Däremot nådde kommunen "inte riktigt ända fram" när det gällde andelen ungdomar som lämnar nian med godkänt i kärnämnena.
Gunnar Axén (m) läste utvärderingen på rakt motsatt sätt. Han hade räknat och kommit fram till att på inte fler än 8 av de 29 punkterna hade målet uppnåtts. Han noterade vidare att bara två av målen avsåg de kunskaper, som skolan ska förmedla.
- Egentligen är det här dokumentet en svidande vidräkning med den förda skolpolitiken, menade Axén.
Men det där var, replikerade Li Teske, ett ojust sätt att räkna på. För många av målen gällde ju, att de helt enkelt inte var mätbara. Då kan man heller inte skriva, att man uppnått dem. Men det betyder ju inte att man misslyckats.
Karin Jonsson (c) tyckte det pratades för mycket om procentsatser. Och det måste väl också finnas i varje fall någon gräns för, hur mycket som kan anses vara skolans fel.
- Det är som om allting ska läggas på skolan. Barnens fetma ska skolan nu ta och ordna, snart får väl skolan ta hand om spelberoendet också. Att så många som 90 procent av niorna i Norrköping klarar alla kärnämnena är väl egentligen ett fantastiskt bra resultat, med tanke på hur många invandrarbarn vi har. Man måste se allt i sitt sammanhang.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!