Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Högre krav ställs på framtidens taxichafför

Framtidens taxichaufförer måste ha kunskaper om bemötande, sjukdomar och funktionsnedsättningar och risker med arbetet för att klara förarprovet. Det är bra med högre krav, anser de taxichaufförer Folkbladet talat med.

Positiva till högre krav. Allan Larsson, Johan Öhlund och Leif Hultkvist på Fria Taxi i Norrköping tycker att det är bra att det ställs högre krav för att få bli taxichaufför.
FOTO: SUSANNE LUNDBÄCK

Positiva till högre krav. Allan Larsson, Johan Öhlund och Leif Hultkvist på Fria Taxi i Norrköping tycker att det är bra att det ställs högre krav för att få bli taxichaufför. FOTO: SUSANNE LUNDBÄCK

Foto:

NORRKÖPING2004-08-05 06:00
Från och med den första november i år gäller nya krav för de som ska ta taxiförarlegitimation. I teoriprovet ingår nu frågor om bemötande, sjukdomar och funktionsnedsättningar och risker med arbetet.
Bland annat ska en nybliven taxichaufför kunna redogöra för hur man på bästa sätt tar hand om onyktra och drogpåverkade personer, bedöma hur parfym kan påverka passagerare och vad som är hälsosam och balanserad kost. Vägverket är den myndighet som bestämt innehållet i det nya taxiförarprovet och vad nyblivna chaufförer ska kunna.

Bra med högre krav
- Det är ett önskemål från kunderna, säger Thomas Andersson som är pressekreterare på Vägverket. Många av de här synpunkterna är klagomål och synpunkter som kunder haft.
Taxichauffören Leif Hultkvist, som kört taxi sedan 1993 och som arbetar på Fria Taxi i Norrköping, tycker att det mesta som är nytt i teoriprovet är sådant som chaufförer ska veta. Det är positivt att det ställs högre krav i det nya taxiförarprovet.
- Det är väl bara bra för då höjer man statusen på yrket, säger han. Ska man in som ny taxichaufför bör man nog kunna det här.
Han anser att frågor om hur man ska bemöta kunder kan vara på sin plats. Även om ett bra bemötande mot kunden kan tyckas vara självklart.
- Bemötandet är jätteviktigt, det är helt enkelt a och o, säger han. Kan man inte bemöta kunder har man inte i det här jobbet att göra.

Svårt med sjukdomsfrågor
En nybliven taxichaufför ska också ha kunskaper om diabetes, astma, epilepsi och hjärtbesvär. Chauffören ska dessutom veta bästa sättet att hjälpa taxikunden om denne skulle bli akut sjuk i någon av dessa sjukdomar. Den delen av provet tycker Allan Larsson, som kört taxi sedan 23 år tillbaka och nu kör för Fria Taxi, är helt orealistisk.
- Dagens sjukdomsfrågor som finns i provet kan inte ens en läkare eller en sjuksköterska avgöra om kunden sitter i bilen, säger han. Det är helt omöjligt att veta. Idag när någon blir sjuk då ringer man akuten, så är man där på fyra minuter.
Han får medhåll av Leif Hultkvist. Här i staden är det ju nära till sjukhuset.
- Kör man på landsorten är det viktigare med sjukdomsfrågor.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!