"Hjälp förarna vid starten"
Stressade och uteslutna - redan innan start.Nu har Vargarna fått nog av speedwaysportens kanske största gissel.- Förarna måste få hjälp och jag vet hur, hävdar lagledaren John Shand.
John Shand har idéer om hur startproceduren kan utvecklas till förarnas fördel. Han har sneglat på andra motorsporter, bland annat roadracing. Foto: Janne Forsby
Foto:
Vargarnas Niklas Klingberg och Steve Johnston tillhörde de drabbade, liksom gästernas Niels-Kristian Iversen.
Heatet, med en enda förare (Matej Ferjan) drar ett löjes skimmer över speedwaysporten. Frågan är om ens Västervik-supportrarna tyckte det var kul?
- Ridicoulus. Löjligt, anser John Shand. Sånt här gagnar ju ingen. Och det ska egentligen inte behöva hända.
Mer hjälp, tack
John Shand är ett aktat namn inom motorkretsar. Inte så mycket för sin gärning inom speedway som andra arter av familjen motorsport. Han har innehaft höga poster inom nyzeeländska motorförbundet och har byggt egna motorcyklar för tävlingsverksamhet. Bland mycket annat.
Shand menar att den så kallade tvåminutersklockan inte ger tillräcklig hjälp till förarna.
- Hos oss händer det att startern skymmer klockan för förarna framme vid grinden. Det blir bara ett onödigt stressmoment för killarna.
Lösningen hämtar John Shand från andra motorsporter.
Som roadracing.
- Där får någon gå förbi förarna med en stor 30-skylt som alltså indikerar hur lång tid man har på sig innan start. Det är en enkel lösning - men en stor hjälp för förarna.
Shand påpekar att GP-speedwayen redan har löst problemet.
Visuell aspekt också
- Ja, med tjejerna som viftar med sina paraplyer strax innan start. Startklockan löser en del, men här hemma i elitserien verkar ingen ha tänkt på den visuella aspekten.
Därför har Shand, i Vargarnas namn, uppvaktat den svenska domarkåren för att se om man kan göra den här ändringen.
- Vi sitter i samma båt så jag hoppas att man inte tar illa upp. Jag ser det här som en grej för att utveckla sporten.
Men inte ens Shand verkar ha tilltro till den svenska byråkratin. Blågula papperskvarnar tillhör som bekant inte världens mest snabbmalande.
- Nej, så är det väl. Men vi får se vad man säger om det här. Det är bara ett förslag, påpekar vargledaren som hoppas på säsongens första tvåpoängare ikväll. Då tar Vargarna emot Kaparna från Göteborg.
- Med tanke på vår inledning av serien känns det extra viktigt med en seger mot Kaparna. Jag kan lova alla: Ni har inte sett det bästa av Vargarna ännu!
++ Vargarnas David Norris är inte så illa däran som man först fruktade.
Nackskadan var inte värre än att Norris faktiskt gjorde comeback redan i fredags (i England). Enligt planerna skulle han även köra igår kväll.
- Jag räknar med att han snart är tillbaka i Vargarna, säger John Shand.
Gissningvis gör Norris comeback i bortamötet med Kaparna nästa tisdag.
Men hur var det egentligen med den där whiplash-skadan?
++ Slovenen Matej Zagar imponerade stort i Ungern i helgen. Vargen körde faktiskt skjortan (västen) av världsmästaren Jason Crump och ytterligare ett gäng stjärnförare.
Zagar var bäst efter grundomgångarna, tog 14 av maximala 15 pinnar inför finalen.
Där körde han dessvärre in i tejpen och blev utesluten.
Hur som helst verkar han vara i fin form vilket ju hårt prövade Vargarna lär behöva ikväll.
++ I dag får Norrköpings speedwayhjältar stöttning från oväntat håll. 20 spelare och ledare från IFK Norrköping har bjudits in till elitseriefajten på "Kråka".
- Jag gissar att många i laget inte ens sett en speedwaymatch tidigare, säger John Shand.
<B>+ Har du själv sett IFK, då?</B>
- Ja, det har jag. Även om jag är uppvuxen med rugbyn. I Nya Zeeland är det bara den sporten som gäller, hävdar Shand, som ju även tränar Trojáns rugbydamer i Norrköping.
++ Vargarnas lag ikväll: 1) Steve Johnston, 2) Lukas Dryml, 3) Niklas Klingberg, 4) Adam Shields, 5) Matej Zagar, 6) Joe Screen, 7) Andreas Bergström, 8) Viktor Bergström.
Kaparna: 1) Jaroslaw Hampel, 2) Tomasz Gapinski, 3) Robert Miskowiak, 4) Pawel Hlib, 5) Joonas Kylmäkorpi, 6) Kim Jansson , 7) Emil Kramer, 8) Sebastian Bengtsson.