Under lördagen och söndagen kördes ett jubileumståg sträckan Malmö–Stockholm för att högtidlighålla starten av tågtrafik på södra stambanan som firar 150 år. Trafiken började alltså 1864 och vid denna tid tog resan två dagar – att jämföra med nutidens fyra och en halv timme. Tågsetet bestod av 12 vagnar och resan startade i Malmö på lördagen.
På söndagen ljöd alltså ångvisslan över nejden innan ångloket F 1200 med det karakteristiska tuff-tuffljudet och med vidhängande vagnar kom in till Norrköpings station för en paus.
Kanske har vi här i trakten också en lite speciell relation till just detta lok. Det är nämligen det lok som var med om Getå-olyckan den 1 oktober 1918 – den värsta olyckan i svensk järnvägshistoria då minst 42 människor omkom. Efter olyckan tog man upp loket och transporterade det till tillverkaren, Nohab i Trollhättan, som därefter reparerade det.
Sammanlagt tillverkades 11 exemplar av denna loktyp mellan 1914-1916, det är det största och starkaste snälltågslok som byggts i Sverige och de användes fram till 1933 då järnvägen började elektrifieras. Ägare till detta lok är Sveriges järnvägsmuseum.