Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Himalaya-björkar mitt i stan

Hört talas om himalaya-björkar?
Inte?
Hur som helst ska det snart planteras ett antal sådana på Olai Kyrkogata, nära Hantverkaregatan och om detta berättar vi i Norrköping runt, där vi också noterar att den gamla järnvägsbron i Fiskeby nu börjat renoveras.- Vi ville ha några andra träd, som omväxling till alla de lindar och lönnar som vi redan har så många av i Norrköping, förklarar stadsträdgårdsmästaren Lars Hågbrandt.

– Här ska vi snart sätta ner de nya himalaya-björkarna som ska pryda den här delen av Olai Kyrkogata, säger Bert Verlebrant från NCC som utför jobbet åt Norrköpings kommun. 
FOTO: NICLAS SANDBERG

– Här ska vi snart sätta ner de nya himalaya-björkarna som ska pryda den här delen av Olai Kyrkogata, säger Bert Verlebrant från NCC som utför jobbet åt Norrköpings kommun. FOTO: NICLAS SANDBERG

Foto:

NORRKÖPING2003-10-14 06:00
Men varför har kommunen då valt att plantera just himalaya-björkar i centrum?- Och himalaya-björken ser ut som en björk, men har samtidigt lite speciell form och därför valde vi just det trädslaget här.

Lyft för gatan
- Jag kan också berätta att björkplanteringen är ett led i vårt arbete att försöka lyfta fram Olai Kyrkogata från baksidan till att vara med på framsidan i centrala Norrköping. Därför kommer den att beläggas med smågatsten ända ner till Hamngatan och även få partier med granithällar samtidigt som själva cykelbanan behåller sin asfalt.

30-miljonerssatsning
Nu har renoveringsarbetet av den gamla järnvägsbron vid Fiskeby över Motala ström startat. Ett renoveringsjobb som kommer att ta cirka ett år och kostar Banverket ungefär 30 miljoner kronor.
- Men Riksantikvarieämbetet har sagt åt oss att behålla bron och därför ska vi nu renovera de förslitna delarna och se till att bron även i framtiden håller för de vikter den utsätts för av tågtrafiken, säger Roy Björkman på Banverket.
- Den byggdes ju redan 1920, så det är hög tid att vi gör en rejäl översyn av bron och även målar om den.
- Så nu har vi stängt av all gång- och cykeltrafik över bron och nästa steg blir att svänga ut järnbron över Strömmen och under renoveringen sätta dit en tillfällig bro för järnvägstrafiken.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!