Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Hemtjänsten ringde aldrig ? kvinna dog

NORRKÖPING
En 91-årig kvinnas bortgång har blivit en väckarklocka för äldreomsorgen i Linköping.
Omständigheterna ska undersökas närmare, men redan nu står det klart att flera allvarliga fel begåtts.
- Vi har misslyckats att ge den hjälp som behövs. Det får inte hända igen, säger en bedrövad Gertrud Öjetoft, regionchef för det privata hemtjänstföretaget Svensk Äldreomsorg.

Norrköping2003-02-22 00:00
När den 91-årige kvinnans son hittade sin mamma på ett servicehus i centrala Linköping var hon döende. Ett par timmar senare på sjukhuset avled kvinna.
Efteråt har en rad brister uppdagats.
- Det är främst i den så kallade telefonservicen det brustit. Det finns saker som tyder på att den person som skulle ringa och kontrollera att allt var bra med kvinnan aldrig har ringt, berättar omsorgschefen Bror Önstorp till Folkbladet.

<b>Listan påskriven</b>
Trots det är det signeringslistan påskriven att samtalet ägt rum.
- Det är en utmärkt service om personen skött sitt jobb. Om kvinnan inte svarar var överenskommelsen att de anhöriga skulle kontaktas med en gång för att snabbt titta till kvinnan, fortsätter Önstorp.
Han och Öjetoft medger att en anställd har brustit allvarligt i sitt yrkesutövande och är arbetsbefriad under den stundande utredningen.

<b>Rad oklarheter</b>
Grannskaps Service i Linköping AB, som är en del i Svensk Äldreomsorg AB, har polisanmält ärendet och händelsen är rapporterad till kommunens sociala myndighet.
- Det känns som det är en rad oklarheter som måste redas ut av en utomstående, därför har vi valt att polisanmäla ärendet.
Bror Önstorp:

<b>Inväntar rapporten</b>
- Att det finns brister är tydligt. Men vi måste få svar på om det handlar om en enskild persons misstag eller om det är i företaget det felat. Jag har inga slutliga svar, utan väntar på polisrapporten.
Öjetoft har tagit mycket illa vid sig av händelsen och kan inte nog beklaga det inträffade.
- Det finns inte ord att beskriva. Men vi kan arbeta för att det aldrig händer igen och införa bättre och säkrare rutiner, säger hon.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om