Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Hemma igen efter Danmarksutflykt

En mycket gammal brandbil från Danmark, är på väg till Brandkårsmuseet i Simonstorp. Men det är inte vilken bil som helst:
- Den är färdigbyggd och tjänstgjorde i Norrköping under många år, innan den försvann härifrån någon gång på 1970-talet, berättar Alf Nilsson från museet. Men nu har vi letat upp den och kommer att få den återbördad inför våröppningen av museet den 1 maj.

Så här ser Harvester-brandbilen ut efter renoveringen och så här kommer den att se ut när den snart kommer tillbaka till Norrköping och brandkårsmuseet i Simonstorp.

Så här ser Harvester-brandbilen ut efter renoveringen och så här kommer den att se ut när den snart kommer tillbaka till Norrköping och brandkårsmuseet i Simonstorp.

Foto:

NORRKÖPING2004-02-19 06:00
"Mästerdetektiven" Nilsson kan hela den spännande berättelsen bakom den här brandbilen från 1926 av märket International Harvester:
- Chassit var nytt när det kom till Norrköping 1930 från USA och sedan byggde brandmännen här i stan på själva överbyggnaden. Inom parentes kan jag nämna att Harvestern då ersatte en brandbil av märket Dürkopp och även den bilen finns idag i museet!

Till en bilsamlare
- Men Harvestern var kvar i tjänst i Norrköping fram till 1970-talet, då den byttes bort mot en modernare brandbil. Harvestern såldes då till en bilsamlare i Småland och den stod i många år på Lagans Bilmuseum. Ägaren ville dock vartefter bara ha personbilar och sålde därför brandbilen till en dansk, som köpte den för 47.000 kronor i syfte att ha den till en studentkörning!

Färjan till Grenå
- Så museiägaren körde ner bilen till Varberg och tog färjan till Grenå, där dansken väntade med pengarna och så var ägarbytet klart. Det här skedde i början av 1990-talet, men jag lyckades spåra den danske ägaren, när vi började jaga bilen till vårt museum i Simonstorp.
- Jag möttes av beskedet att han i sin tur sålt bilen till ett försäkringsbolag, som använde brandbilen som - reklampelare!
- Vi åkte ner i december i fjol till Danmark med en hel delegation från brandkårsmuseet i Simonstorp, med mig själv, Tage Johansson, Björn Kjellander, Anders Johansson, Carl-Åke Ohlsson och Ingemar Knutsson, för att försöka slutförhandla "öga mot öga" med försäkringsbolaget.

Fick den gratis
- Vi misstänkte att det kunde bli dyrt, men när förhandlingarna med den ansvariga kvinnan var klara och hon fått ta del av alla fakta om vårt brandkårsmuseum i Simonstorp, slutade hon med orden:
"Vi har beslutat att donera fordonet gratis till er förening, då vi tycker att det är där den hör hemma."
- Då, berättar Carl-Åke Ohlsson, sprack vi upp i leenden, som skulle fått hallåorna på TV 4 att framstå som surpuppor. Det är dock en kvinna bakom allt...Inom en snar framtid är Harvesterbilen på väg upp från Danmark till Simonstorp och då kan man verkligen påstå att en cirkel sluts, för det var i Norrköping den byggdes och det är här den kommer att stanna.
- Några mer studentkörningar eller uppdrag som reklampelare blir det dock inte för brandbilen, men den är fullt körbar och ska inregistreras, så vi räknar med en del andra uppdrag då och då ute på allmänna vägarna, säger Alf Nilsson.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!