Information till vÄra lÀsare

Den 31 december 2024 Àr sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebÀr att vÄr sajt inte lÀngre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla vÄra lÀsare för det stöd och engagemang ni har visat genom Ären.

För er som vill fortsÀtta följa nyheter frÄn Norrköping och FinspÄng hÀnvisar vi till NT.se, dÀr ni hittar det senaste frÄn regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Hem och familj var flickans lott

Redan frÄn början fanns en tydlig idé i Norrköping att folkskolans hus skulle ligga i omrÄden och kvarter dÀr det var rymd, ljus och frisk luft. DÀrför finns mÄnga av dem vid promenaderna.

Foto: XX

Norrköping2010-11-27 03:00

Det öppnades bÀttre miljöer för barn med ofta miserabla miljöer hemma. Skolorna i dagens artikel visar att den viktiga idén följts.

Gustaf Adolfsskolan och Matteusskolan byggdes samma Är vid var sin promenad. Skolhusen invigdes 1897. De hÀr skolorna var en rejÀl slutspurt pÄ det Ärhundradets kamp mot bristen pÄ klassrum. De underlÀttade ocksÄ nya reformer lÀngre fram i utvecklingen av skolvÀsendet i stan. NÀr folkskolan i slutet av 1930-talet utvidgades till sju klasser gick mÄnga elever frÄn till exempel Oskarsskolans sjÀtteklass över till Gustaf Adolfsskolan, dÀr sju skolÄr infördes.

DÀr lotsades eleverna genom tvÄ terminer av bland annat överlÀraren Simon Jönsson och en lÀrare som hette Germundsson. Det var lÀrare för vilken de flesta eleverna fick full respekt. Jönsson var rörlig i skolsalen och följde varje bÀnkrad elever. Alla borde, som man numera sÀger, kÀnt sig sedda.

Magister Jönsson sÄgs som strÀng men rÀttvis och anvÀnde pekpinnen mest till att peka med pÄ kartor och svarta tavlan. Inte som vapen mot eleverna. I den hÀr tiden hade agan allmÀnt minskat, Àven om lÀrarens tag i armarna ibland tryckte ned eleven i bÀnken.

MÄnga kunde i betygen mÀrka att magister Jönsson var en lÀrare med förmÄga att lÀra ut och fÄ fliten att stiga. Höstterminen 1939 inleddes försök med undervisning i engelska och det skedde med en lÀrare i folkskolan som hette MÀrta Tidstrand. StÀmningen i sjundeklassen efter den sexÄriga folkskolan kÀndes mer mogen och framtidsinriktad.

För de flesta eleverna var det oftast direkt vÀg ut i arbetslivet, dÀr 14-Äringarnas möjligheter efter sju Är i skolan förbÀttrats. Men i den hÀr tidsepoken bjöd folkskolevÀsendet ocksÄ pÄ ytterligare studiealternativ.

Eleverna kunde nÀmligen vÀlja antingen det nyinförda Ättonde skolÄret eller sÄ kallade fortsÀttningsskola. Det senare innebar att eleverna efter sjuan vanligen redan fÄtt ett jobb, men arbetsgivarna gav ledigt för skolgÄng en dag i veckan. MÄnga ungdomar tyckte att det var en tilltalande lösning efter Ären i folkskolan.

För mÄnga var det mer eller mindre försörjningstvÄng att komma ut i arbete. I stora familjer var det nödvÀndigt.

Smedby hade inte nÄgon egen skolan, sÄ eleverna dÀrifrÄn hade bland annat Gustaf Adolfs som sin skola. Dagsbergstrafikens bussar som utgick frÄn Stortorget tog med dem till och frÄn skolan.

Gustaf Adolfs- och Matteusskolorna, som ser likadana ut, ritades av stadsarkitekten Karl Flodin. Han fick mycket beröm för sina skapelser. Det blev gymnastik- och slöjdsalar i husen och för tiden moderna skolkök dÀr ordentlig undervisning kunde bedrivas. I all information om skolor frÄn den tiden sÄ handlade det dÀr enbart om flickor. De riktades in pÄ hemmets skötsel. Pojkar skulle inte göra sig nÄgra besvÀr i dessa domÀner.

Nya Matteus betydde ocksÄ bÀttre skola för mÄnga barn pÄ SaltÀngen dÀr Hedvigs inte rÀckte till.

Matteusskolans elever hade fördelen av att den fina Folkparken pÄ andra sidan om Norra Promenaden lÀmpade sig utmÀrkt för friluftsdagar. DÀr var ju en oslagbar miljö.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!
LĂ€s mer om