Hästdröm att räkna med
Det hänger på matematiken om Desirée Lindberg ska kunna söka till hästgymnasiet. Tre veckor har hon på sig att få det godkända betyg som behövs för att kunna söka sitt drömprogram. - Det här är sista chansen, konstaterar hon.
Kämpar med engelskan. Det gör Ibbe Hanna och Christoffer Wissting. Deras lärare är Malin Jonsson.
Foto: Sandberg Niclas
Desirée Lindberg vet att hon har möjligheten men hon känner samtidigt av pressen. Klarar hon inte godkänt kan hon inte söka till hästgymnasiet i Norrköping, utan hänvisas till ett år på Marielundsgymnasiet istället. Hon har gått ut Mosstorpsskolan i Skärblacka och till sommarskolan i stan, får hon skjuts av sin pappa. - Jag har svårt att förstå matematik och särskilt svårt tycker jag att procenträkning är och att räkna ut sannolikheten. Så jag vet inte om de har tre veckorna kommer att räcka. Desirée Lindberg önskar att hon skulle ha fått mer hjälp med matematiken långt tidigare. Hon fick stödundervisning på sin egen skola men insatsen sattes in någon månad före sommarlovet. Små studiegrupper
Ansvarig för verksamheten på sommarskolan är Lotta Jonsson, som också arbetar som biträdande rektor på Victoriaskolan. Hon berättar att i sommarskolan fungerar undervisningen på ett litet annat sätt än i den vanliga skolan. Grupperna är mindre och kontakten mellan lärare och elev är mera omfattande. Undervisningen är också individanpassad och varje elev arbetar utifrån sin egen arbetsplan. Ibbe Hanna har gått ut Borgsmoskolan. Han har fått very good på sin inlämningsuppgift i engelska. Han kämpar tillsammans med klasskamraten Christoffer Wissting med engelskan. Toqa Ahmed har gått ut nian på Hagebyskolan och är i samma grupp. - Jag vill få godkänt i engelska så att jag kan söka till samhällsprogrammet på De Geer-gymnasiet, säger hon. Kritiska rektorer
En rapport från skolkontoret om sommarskolans verksamhet visar att flera av grundskolans rektorer, som ansvarar för årskurserna 7-9, är kritiska till sommarskolans existens. De menar att vissa elever "lägger av" tidigare eftersom de kan gå sommarskolan. Det finns också en misstro mot att sommarskolans lärare kan erbjuda en så framgångsrik undervisning, så att många elever på bara tre veckor når mål som de aldrig tidigare har nått. En annan synpunkt i kritiken är att sommarskolan "lurar ungdomarna att tro" att de med sina godkända betyg kan komma in på sitt gymnasieprogram, utan att också ta hänsyn till den samlade meritpoängen. Rapporten avslutas " om och hur sommarskolan ska anordnas i Norrköping i framtiden är en öppen fråga".