– Harrys har en stark ställning i Sverige och ett attraktivt koncept. Våra varumärken kompletterar varandra bra och även om båda verkar inom eatertainment-branschen har varumärkena två olika positioneringar i marknaden och olika målgrupper, säger Kenneth Lorentzen, vd på O’Learys Trademark om förvärvet.
Enligt Johan Doverhjelm, som i oktober förra året öppnade upp Harrys i Norrköping, kommer satsningen inte att påverka hans verksamhet särskilt mycket.
– Vi får ett nytt moderbolag men det är egentligen den enda skillnaden. Vi kommer att ha samma namn och inriktning framöver. O’Learys är bra på sin sak och vi är bra på vår sak. Det tror jag att de nya ägarna till franchisebolaget ser. Det finns många restauranger här i Norrköping som jag ser som större konkurrenter än O’Learys. Vi jobbar mot olika målgrupper.
– Jag tror faktiskt att det kommer bli jäkligt bra. Vi får en extremt stark ägare som kanske kan bana väg för ännu bättre inköpskanaler med bättre priser för oss.
Hur har det varit att starta en krog under pandemin?
– Det är klar att det varit jäkligt tufft, och det är det fortsatt, men jag tror att det kan bli bra mycket bättre nu när vi snart kan öppna upp vår uteservering.
– Snart kan vi förhoppningsvis lägga den här pandemin bakom oss och om ett år kanske vi har glömt den helt och hållet. Jag tror på bättre tider och kommer nog inte gå omkull av det här, även om det har varit en rejäl prövning.