Nebil Davidsson är chef över tio Dollarstorebutiker i Östergötland, Nyköping och norra Småland. Han pratar inga försäljningssiffror men säger att det går bra nu. Förra helgen var det både lönehelg, slutet på Black week och julhandeln drog igång.
– Jag är väldigt nöjd. Kundantalet minskade men vi hade ändå en bättre försäljning än förra året.
Han tror sig kunna spå en trend att folk kommer att handla mycket men mer sällan.
– Särskilt när det gäller butiker som ligger längre ut från centrum. Jag tror att man kommer att tänka lite annorlunda när drivmedel är dyrt och räntorna går upp.
Är du oroad över den kommande lågkonjunkturen?
– I dagsläget är jag inte det. Inte så länge vi har kunderna med oss. Men vi är så klart medvetna om det och jobbar proaktivt.
Generellt ser trenden likadan ut överallt, men har ser att butikerna där det finns "grannar" går lite bättre än övriga.
– Där vi är huvudbutiken är det inte lika tydligt, där handlar kunderna som de alltid har gjort. De butiker som ligger i ett shoppingområde där går kunderna runt och tittar och jämför priser och där ser vi en tydligare ökning.
Ett sådant exempel är Ingelsta, där Dollarstore fick konkurrens när Eko etablerade sig.
– Vi tappade lite i början, det var väl nyhetens behag, men när folk har upptäckt att vi är billigare än dem har kunderna kommit tillbaka, säger Nebil Davidsson.
På Rusta i Ingelsta är trenden den samma.
– Trots att folk har sämre med pengar går försäljningen bra. Just förbrukningsvaror som alla behöver, som städartiklar, toapapper och schampo, där ser vi en tydlig ökning, säger Tomas Bednyak, varuhuschef.
Han kopplar ökningen till att folk har blivit mer prismedvetna i spåret av höga kostnader för det mesta.
Det väntas en lågkonjunktur, gör det dig orolig?
– Nej, vi har rätt sortiment och erbjudanden oavsett om det är låg- eller högkonjunktur. Och prislappen blir ju ännu mer intressant i en lågkonjunktur.
Folkbladet har varit i kontakt med flera lågpriskedjor men ingen av dem låter en lokal handlare uttala sig. Lidl är ett exempel, där Erik Olsson, försäljningschef för Lidl Sverige, svarar via mejl. De ser också en kraftig ökning av antalet kunder.
– Vi ser också en trend i att kunderna gärna väntar med att köpa vissa saker tills vi har ett erbjudande på det.