Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Hård debatt i kommunfullmäktige om nyttan av fartgupp

NORRKÖPING
Mer och mer, fler och fler.
Köer!
Tekniska nämndens film om trafiksituationen i Norrköping var startskottet till kvällens huvudsakliga debatt på kommunfullmäktiges möte i går kväll.
Igen diskuterades fartguppens vara eller icke vara.
Och igen var åsikterna delade.
- Målet är att de ska tvingas stänga akuten på grund av arbetsbrist, sa Ingmar Dahlqvist (s).

Norrköping2003-01-31 00:00
Clas Olsson, från Svenska kommunförbundets förbundsledning, inledde kommunfullmäktiges möte med att presentera en långtidsutredning om behov och resurser till år 2050. Ett intressant ämne enades de närvarande med en mun. Även om det knappast var en nyhet att den offentliga sektorn och kommunerna går en en tuff framtid till mötes.
- Om 50 år kommer vi inte att nöja oss med den nivå som vi har på välfärden i dag. Vi måste diskutera hur vi ska få in mer pengar utan att höja skatten, sa Olsson.
Slutsatsen i Kommunförbundets utredning är emellertid att utan skattehöjningar kommer det bli svårt att hålla samma ambitionsnivå som i dag.
- Jag vill inte förespråka något, men det kan bli aktuellt att det kommer att krävas privat finansiering. Exempelvis kan elever få betala själva för böcker och skolmat, sa Olson.
Ärendet gällande trafiksäkerhetsfrågor i Norrköping dominerade mötet och hettade till vid flertal tillfällen efter att tekniska nämndens ordförande Ingalill Pettersson (s) gått igenom nämndens utvärdering.

<b>Pinsamt, Rundgren</b>
- Det är pinsamt av Jörgen Rundgren (m) och Lars Lindqvist (c) att inte se logiken i den här debatten. Snälla, höj blicken och inse att vi måste rädda liv, sa vänsterpartiets Cecilia Ambjörn efter att Rundgren kallat nämndens film för propaganda.
- Det finns fog för kritik. Det är inte meningen att folk ska flyga fram över fartguppen, det innebär hälsorisker som kan ge whiplashskador och kotförskjutningar, löd Rundgrens kritik.
Ingalill Pettersson och kollegan Ingmar Dahlqvist medgav att det fanns problem med fartbulorna. Främst vid Slottsgatan.

<b>Mer säkerhet</b>
Moderaterna yrkade att inriktningen på trafikpolitiken ska lägga mer vikt vid säkerhet, hälsa och framkomlighet.
- Det är viktigt att trafiken flyter fram där den ska göra det, inte minst ur miljösynpunkt. Därför vill vi bygga om vissa gupp bland annat vid Skvallertorget, sa Rundgren.
Lars Lindqvist ansåg att nämnden skulle ha skyndat mera långsamt så kommunen kunde ha sparat de pengar som det kommer att kosta att bygga om de berörda bulorna.
- Passerar man guppen med rätt hastighet är det inga problem, jag passerar flera stycken varje dag, sa kommunalrådet Eva Andersson.
Gårdagskvällens andra huvudämne rörde beslutet av upphandling av kollektivtrafik i Norrköpings tätort. Med andra ord om biogasdrift ska bli verklighet.
Moderaternas önskan att undersöka alternativen med miljövänlig dieseldrift vann aldrig någon popularitet.
Trots att Rundgren varnade för att helt gå över till biogasdrift kan vara att köpa grisen i säcken.
- Vi har inte råd att bortse från hur mycket saker och ting kostar. Ingen nämner hur mycket det kommer att kosta, motiverade Jörgen Rundgren som fick medhåll av Stefan Hagfeldt (m), som åtminstone ville att de inblandade skulle se över alternativen.
- Det finns inga, svarde Ambjörn innan hon fortsatte:
- Det är bara intressant om det finns bättre alternativ och det gör det inte.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om