Här vill hon bygga ett vattenhjul
NORRKÖPINGEtt fullt fungerande vattenhjul kan bli verklighet framöver, närmare bestämt vid Strykbrädan i Motala ström.Det är Holmen Paper som i så fall bygger och bekostar vattenhjulet, vars tillkomst tillstyrks av stadsantikvarien Ann-Charlotte Hertz.- Det vore ett mycket fint historiskt tillskott till Industrilandskapet, säger hon.
Här i dammen hoppas Siv Wirén från Holmens Museum att kunna bygga ett vattenhjul. FOTO: ROBERT SVENSSON
Foto:
- Får vi bygglov och sedan i vår egen styrelse tar beslutet att bygga vattenhjulet står vi för alla kostnader, lovar Anders Lyngenberg, informationschef på Holmen Paper. Så inte en skattekrona kommer att behövas skjutas till.
- Orsaken till att vi kan tänka oss att bygga ett vattenhjul är att därmed höja intresset ytterligare för Industrilandskapet i stort och Holmens eget pappersmuseum i Strykbrädan.
Något som Ann-Charlotte Hertz håller med om:
- Industrilandskapet var från 1500-talets slut och framåt fyllt med vattenhjul, som drog kopparhamrar, sämskstampar, spinnstolar och mycket annat.
- Men sedan många år finns inget vattenhjul längre inom Industrilandskapet, så det skulle kunna stå som en symbol för Norrköpings näringslivshistoria.
- Numera finns bara ett vattenhjul kvar, det vid Färgargården, men det har aldrig fungerat med strömvattnet som drivkraft, vilket det här nytänkta vattenhjulet kan göra.
- Ur pedagogisk synpunkt vore det bäst om man kan visa vad vattenhjulets kraft kan uträtta via en koppling in till själva museet.
Om bygglovskontoret ger tillstånd att uppföra ett vattenhjul finns det "bara" två detaljer som Ann-Charlotte Hertz och Holmen är oense om, enligt vad Folkbladet kan upptäcka.
Dels vill Holmen ha tak över hjulet och dels kunna driva det med en mindre motor som komplement till den ibland otillräckliga vattenströmmen.
Båda dessa saker, tak och motor, tycker Ann-Charlotte Hertz att man bör stryka.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!