Här tippas berg för miljoner i sjön
NORRKÖPINGI Pampusterminalen pågår nu investeringar för 50 miljoner kronor.Berg sprängs för en ny hamnplan för tyngre gods.Bergmassorna används som erosionsskydd vid muddring.Tippningen av berg i vattnet möjliggör också på sikt en förlängning av kajen med 150 meter.
Sprängningen av berget pågår. I mitten av maj är den nya planen klar.
- Vi ska använda den främst till tyngre gods, berättar hamnens tekniske chef Kjell Flodin. Här har vi en stabilare grund än i terminalen i övrigt, där är grunden muddermassor. Mycket tungt gods kan medföra sättningar i marken.
I sprängt skick blir det omkring 30 000 kubikmeter bergmassa som vräks i sjön.
- I nuläget utgör berget vi lägger i sjön endast errosionsskydd, berättar Flodin. På längre sikt planerar vi att utvidga kajen med 150 meter. Innanför kajen får vi nya välkomna hamnplan på 46 000 kvadratmeter.
<b>Mer järnväg</b>
Ett järnvägsspår går in i terminalen. Ytterligare ett spår ska byggas. Två tåg kan lossas samtidigt.
- Tendensen är att allt mer gods kommer in på järnväg, säger Flodin.
I investeringarna ingår att magasinstak som nu är täckta med tältduk får plåttak.
- Vi räknar med att ta in mer livsmedel till hamnen och behöver då lagerbyggnader för att klara detta.
Livsmedelsimporten har redan börjat. I veckan kommer färskpotatis från Cypern.
En byggnad har tidigare iordningställts för att möjliggöra veterinärkontroll av livsmedel.
Hamnen har tidigare i begränsad omfattning fått in livsmedel. Då har lasten i plomberade bilar skickats till Helsingborg för kontroll. Nu ska kontrollen kunna ske i Norrköping.
<b>Skogsvaror</b>
I början av året stod nya personalutrymmen klara. De har skapats genom att en övre våning byggts på terminalkontoret.
De stora varorna i Pampus är dock trä och papper. Trä skeppas ut från hela Sverige via Norrköping.
Genomsnittligt lossas 100 bilar och 20 järnvägsvagnar per dag. Varje morgon klockan 6 brukar 20-30 stora lastbilar stå och vänta för att få komma in och lossa sin last för vidare båttransport ut i världen.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!