Skivhandelskedjan Skivlagret, med en butik i Norrköping, har gått i konkurs. Anledningen är, som så ofta i branschen, de låga försäljningssiffrorna. När Folkbladet besöker butiken går gallergardinen nästan demonstrativt ner vid utgången.
- Vi fick ett telefonsamtal om att stänga tills vidare, berättar en anställd.
Bredvid honom står butikschefen Michal Wojcik och beklagar konkursen. Han ser ett grundläggande problem.
- Det är inte bara konsumenternas fel, det är snarare musikbranschens eget fel som inte har lyssnat på oss. I USA och England kostar till exempel Roxettes nya album ungefär 100 kronor, medan vi här i Sverige får köpa in den till våra butiker för 120 kronor, och därefter måste lägga på moms och vinstmarginal.
Förutom de höga priserna finns även givna faktorer som den illegala nedladdningen på internet. Men mest anmärkningsvärd är den legala musikkonsumtionen på nätet, som ständigt växer. Att köpa låtar på tjänster som iTunes och Spotify blir allt vanligare, och den senare tjänsten har en gratis streamingtjänst som är en självklarhet för väldigt många i dag.
Snabb utveckling
- Det finns fortfarande folk som vill köpa skivor, men allt blir mer och mer digitaliserat. Det är tråkigt att det går åt det hållet, konstaterar Wojcik.
Och det går allt fortare. Snart introduceras den även norska motsvarigheten till Spotify, Wimp, i Sverige.
Största kedjan
- Det är fortfarande fysiska skivor som säljer bäst, men utvecklingen med den digitala musikkonsumtionen går extremt snabbt, berättar marknadschef Lisa Cronstedt på skivbolagens intresseorganisation IFPI (International Federation of the Phonographic Industry).
Skivlagret var Sveriges största skivhandelskedja, totalt försvinner elva butiker och 44 jobb.