Här skulle ingen bo
Rakt genom den här tomten med bilarna kom Verkstadsgatan förr uppe från Ingelstagatan. Verkmästaregatan, som den är omdöpt till, utgår åt öster från tvärgatan som heter Murar Jonssons gränd. Här var tidigare täta bostadskvarter. Foto: Titti Olovsson
Foto: Titti Olovsson
Det finns idag ytor utan någonting på, så också vid Murar Jonssons gränd, tvärgata till de båda andra gatorna. Men nu är det varslat om en superutveckling norr om järnvägsområdet vid Norrköpings centralstation. Framtids-scenario är där att det ska byggas 30-40 kvarter med flervånings bostadshus. Eller kanske skyskrapor och 6 000 personer ska bo där. Marken återvinns således till bostäder.Trakten här ingick i stadsdelen Fredriksdal, allmänneligt kallad "Frisko". Det var en blandad bebyggelse. En- och två-våningshus dominerade, men det fanns även trevåningshus. Oftast smått, vatten och toa på gården, dragigt i fönster och trapphus. Längst av den gamla bebyggelsen stod hus kvar vid Fredriksdalsgatan. De sista revs kring mitten av 1970-talet. Under kvarterens blomstringstid omgavs de av Ståthögas, Ingelstas och några småbrukares, jordbruksmarker. En central punkt var Harvesters Konsum, där en stor del av de boende var medlemmar. En annan populär träffpunkt var Svenssons tobaksaffär vid Verkstadsgatan 66 i hörnet vid Ingelstagatan. Där hämtade folk också sina prenumererade dagstidningar.Förespådd och påbörjad nedgång för hela Frisko från 1940- till och med 1960-talen hade som framgått grund i planerad industrialisering av Butängen och i senare delen av perioden Harvesters svanesång.Husen där folk bodde fick sämre underhåll och förfallet accelererade. Det ledde till fler rivningar. Trivseln försvann under hand och en del hushåll flyttade till nya villaområden väster om Ingelstagatan.Nyåret 1968 började med ett dråpslag. På eftermiddagen den 2 januari förkunnade Folkbladets löpsedel i Svenssons tobakshandels fönster att Harwester skulle lägga ned. 500 människor skulle mista jobbet. Fredriksdals stora amerikanska industri hade gjort sitt i Sverige. Det var en chock för Norrköping. Där hade dittills inte skett några stora industriella nedläggningar annat än inom textilindustrin. Det var tragiskt för många människor.
Av samhället intill fabriken var inte mycket kvar. Det blev en hel del nya företag efter. Men nu på varje kvadratmeter mark i denna del av Butängen i Verkmästaregatans (som Verkstadsgatan omdöpts till) och Pilgatans förlängning väntar en ny era. Efter mer än hundra år följer en tredje gestaltning av området om Ostlänkens förespråkare får som de vill. Kanske en av gatorna i nya "Frisko" döpts till Pilgatan som Hans Ahlins barndomsgata hette?