Här ska trafiken bli säkrare
Åtta platser har nu valts ut av tekniska nämnden som prioriterade, när det gäller fortsatta åtgärder för trafiksäkerheten under nästa år. Redan i år ska man se närmare på situationen vid Linköpingsvägen/Lokegatan.
I korsningen mellan Albrektsvägen och Klingsbergsgatan, till exempel, sträcker sig övergångsstället över dubbla körfält i båda riktningarna. 9.200 fordon passerar i dygnsgenomsnitt på Albrektsvägen. Platsen behöver göras säkrare, vilket då ska ske genom att högra körfältet i vardera riktningen byggs bort och passagen därigenom smalnas av för fotgängarna.
Också på Finspångsvägen är trafiken avsevärd, med ca 9.000 fordon per dygn. Avsikten är här att ta bort trafiksignalerna i korsningen med Reenstiernagatan/Pryssgårdsvägen men i stället förstärka övergångsstället med en refug mellan körfälten.
Saltängsgatan är egentligen tänkt som en lokalgata med liten trafik men utnyttjas av en del bilister som genomfart, för att slippa ifrån köerna på andra håll. Här tänker man sig att smalna av gatan till ett körfält där möten mellan bilar inte kan äga rum.
En stark trafikerad, och tidvisockså rörig, korsning är den mellan Lindövägen (11.300 fordon per dygn) och Odalgatan (8.200 fordon per dygn). Här är avsikten att införa ett nytt övergångsställe väster om korsningen, dvs in mot stan till, och samtidigt låta vägen smalna av där, så att det bara blir ett körfält i vardera riktningen på Lindövägen.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!