Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Här laboreras med nya broar

I planeringen för det framtida Saltängen laboreras med inte mindre än två nya broar för den nya stadsdelen. Ja, helst vill man också ha en tredje, låt vara lite längre bort - nämligen den bro, som i så fall skulle föra den av många så efterlängtade Norrleden över Lindökanalen.

Här går Saltängsgatan och Jungmansgatan ihop. Härifrån, allra längst österut på Saltängen, tänker sig planerarna en bro över Strömmen som sedan på andra sidan direkt ansluts till  Söderleden.

Foto: Robert Svensson

Här går Saltängsgatan och Jungmansgatan ihop. Härifrån, allra längst österut på Saltängen, tänker sig planerarna en bro över Strömmen som sedan på andra sidan direkt ansluts till Söderleden. Foto: Robert Svensson

Foto: Robert Svensson

NORRKÖPING2012-06-04 05:41

För området längs hamnen öster om Packhusgatan tänker sig kommunen som bekant en helt ny stadsdel av innerstadstyp - med bostäder, arbetsplatser, restauranger, verksamheter; kanske rentav också med spårväg.

Det nya Saltängen! Och särskilt attraktivt blir det förstås då att bo vid vattnet, längs vad som idag är de norra kajerna.

Som underlag har WSP levererat en trafikutredning, med år 2030 som tidshorisont. I enlighet med kommunens planer räknas där med 2 000 bostäder samt cirka 1 000 personer, som kommer att ha sina arbetsplatser i området.

Fler stråk behövs

Här handlar det då om framtidens trafikförsörjning. Med all genomfartstrafik är Hamnbron och Packhusgatan redan idag ansträngda. Den nya stadsdelen lär öka biltrafiken ytterligare, och om inga nya trafiklösningar kommer till blir belastningarna avsevärda - både här och där inom stadens väg- och gatunät.

Fler stråk måste alltså, till och i särklass starkast effekt skulle man då få av Norrleden - fortsättningen på Söderleden över Händelö vidare till E4 norr om stan. Men Norrleden är dyr och finns inte ens med inom Trafikverkets planeringsramar drygt tio år framåt.

Via datasimuleringar har WSP nu studerat, vilka effekter som olika åtgärder skulle ge. Mest effekt, efter Norrleden, ger då en ny bro från östligaste Saltängen i anslutning till strömkröken, över till ungefärligen Surgatan och därifrån med direkt anslutning till Söderleden.

Läs mer i måndagens Folkbladet

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om