HVO100 kan kallas för syntetisk diesel och är i själva verket hydrerade vegetabiliska oljor. Det framställs framförallt av använt matfett, slaktavfall och gammalt fiskrens. Bränslet bidrar därmed inte till någon ny koldioxid i atmosfären.
Teoretiskt sett kan alla dieselbilar köra på HVO100 men framställaren rekommenderar att man kollar med tillverkaren av sin bil innan så att försäkringen gäller.
Idag finns det fem bensinstationer i Norrköpingsområdet som erbjuder HVO100. En av dessa är Qstar vid Ingelsta.
Marie Lenholm är produktchef på företaget som grundades i Norrköping. Hon berättar att HVO100 är en relativt ny företeelse på deras anläggningar.
– Vi har haft produkten på våra stationer från i våras medan vi erbjudit det till företag sedan 2018. Nu går det att köpa på ungefär ett 30-tal Qstar-stationer runt om i landet. Bekymret är att det finns en viss begränsad mängd så det är inte alltid lätt att få tag på.
Den HVO100 som Qstar säljer tillverkas av det finska företaget Neste. De har raffinaderier i Finland, Holland och Singapore.
Marie Lenholm berättar att bränslet blir mer och mer populärt bland privatkunder, trots att priset är något högre än diesel, men framförallt har det tagit fart bland företag och i den offentliga sektorn.
– Det är ofta antingen för att de har reduktion av fossilt koldioxidutsläpp i sina företagsmål eller för att kunder i sin tur ställer det kravet på sina leverantörer. Så är det nog även om man kollar på offentlig sektor, att de ställer liknande krav.
– Frågan är ju om man är beredd att betala lite mer för att ha en produkt som är lite bättre för miljön. Man ska inte säga att det är en miljöprodukt för det är fortfarande ett drivmedel. Men ett bättre val är det definitivt.
De biltillverkare som idag godkänner drivmedlet till samtliga sina dieselmodeller är Citroën, Peugeot, DS och Nissan men även Volvo och Mercedes är på gång. De använder HVO100 till sina taxibilar.
– Vi ser att efterfrågan ökar alltmer då det är ett ganska enkelt sätt att köra på ett klimatsmart sätt.
– Vi jobbar tillsammans för att människor ska känna till att det finns bra alternativ idag och det här skulle jag nog tycka är det bästa alternativet för den som har en dieselbil.