På måndagen inleddes en temavecka om barn och ungdomars rättigheter för eleverna på IVIK (en introduktionskurs för ungdomar som är nyanlända i Sverige) vid Hagagymnasiet i Norrköping.
Veckan anordnas genom projektet "Det handlar om kärlek" som är ett samarbete mellan socialtjänsten, polisen, Rädda barnen, Tjejjouren och ungdomshälsan i Norrköping.
"Det handlar om kärlek" fungerar först som en informationsplattform. I ett klassrum har elever från IVIK samlats och får information om FN:s barnkonvention och vart de ska vända sig om problem skulle uppstå hemma eller i skolan.
Innan Folkbladets fotograf och reporter får komma in i klassrummet blir vi upplysta om att flera av eleverna har skyddad identitet. Under veckan kommer samtliga organisationer bakom projektet finnas i korridorerna och svara på frågor.
Vuxna måste ta ansvar
- Från början hade vi en idé om att samarbeta med länsstyrelsen i Östergötland, socialtjänsten, polisen och Tjejjouren för att göra något konkret. Vi kände på oss att vi behövde möta barn och ungdomar på deras arena. På det här sättet hoppas vi kunna skapa trygghet för ungdomarna att söka hjälp. Framförallt måste vi vuxna ta ansvar, säger Sara Mühling, projektledare, Rädda barnen.
- Det viktiga är att finnas i korridorerna under veckan, då kan vi skapa förtroende. I början vill de mest veta hur man blir polis. Efter ett par dagar brukar ungdomarna öppna sig och be om råd, säger Peter Ekblom, polisassistent vid ungdomsenheten.
Vill skapa tankar
I projektet ingår teaterföreställningen "Vem kan du älska?" som är ett samarbete mellan projektet "Det handlar om kärlek" och Teater tropos från Västerås. Det är en kort pjäs som problematiserar och belyser kulturkrockar, sociala normer, hedersvåld och förbjuden kärlek.
Lina och Conny Petersén som är Teater tropos vill väcka igenkänning hos publiken och skapa tankar och rörelser. De bygger pjäsen på personliga berättelser och ett aktivt tilltal till publiken. Manuset är framtaget av Conny Petersén tillsammans med elevgrupper i Västerås.
- När vi framträder för ungdomsgrupper är igenkänningen viktig. Den här historien handlar inte bara om hederskultur och invandrarproblematik. I tonåren, på exempelvis högstadiet, är det otroligt viktigt att inte vara fel. Allt hänger på ryktet. Homosexualitet och ryktet är teman som kan skapa gemensamma beröringspunkter oavsett om du är etnisk svensk eller nyanländ invandrare, säger Conny Petersén.