I höstas tog Ninos Chanko tillsammans med sin bror Arre över Norrköpings Halkbana, som de då döpte om och förnyade.
Dit, till riskutbildningen där - det handlar om mer än bara halkkörning - kommer nu alla körkortselever i Norrköping, liksom även en del andra.
Ninos har tio år som trafiklärare bakom sig. Trafiksäkerhet är, säger han, något som han brinner för.
- Det är en så otroligt viktig del av körkortsutbildningen, säger han.
Lära av andraHelst ska man lära av andras misstag; egna misstag i trafiken kan ju, om det vill sig illa, bli nog så ödesdigra. Och så ska man, säger Ninos, tänka efter före. I trafiken är det så oerhört viktigt att tänka efter före.
Bilarna till halkkörningen är försedda med en svensk uppfinning, och tydligen en riktigt framgångsrik sådan, exporterad till många länder. Till hjulen är monterade fyra mindre hjul, man kan komma att tänka på stödhjulen på de små barnens cyklar.
Genom att via en fjärrkontroll pressa ner dessa kan läraren/Ninos minska friktionen mot bilhjulen och därmed simulera fram halka av olika grad. Den som följer hastighetsskylten och kör i 70 in i en viss kurva får handgripligt uppleva, vad som då blir följden.
Men också hur behändigt det kan gå, även i halka, om man bara har anpassat hastigheten rätt.
ViltolyckorHur det kan bli, när man i alltför hög hastighet väjer för ett hastigt uppkommet hinder får man också känna på.
- Visste ni, att det inträffar 90-100 viltolyckor per dag? säger Ninos.
Halkkörning ingick visserligen redan, när undertecknad tog sitt körkort för en himla massa år sedan. Ninos Chankos utbildningsfilosofi är däremot av betydligt modernare snitt. Han talar om att ge upplevelser, att väcka elevernas känslor.
- Man måste beröra deras känslor, det är då de kan förstå allvaret. När jag visar sekvenser på film försöker jag få dem att känna som, att de själva satt bakom ratten.
Till det ändamålet har han och brodern skapat något som han ömsom kallar upplevelsehallen, ömsom konsekvens- eller säkerhetshallen.
Känna på att voltaDär simuleras krockar och inbromsningar i olika hastigheter, där ska framöver några kraschade bilar ge en föreställning om, hur det kan gå. Eleverna får också, om de vill, handgripligt känna på hur det är att färdas i en bil som voltar.
Här på Trafikcenter Norrköping strömmar körkortselever igenom, sex timmar är det allt som allt. Men hit kommer också vuxna, som kan behöva uppdatera sig.
Somliga är mammor, som fått ett presentkort hit på någon högtidsdag. Och det finns företag, som regelbundet låter sina anställda uppdatera sin förmåga.
- Ofta handlar det då om säljare, säger Ninos Chanko.