Här går Herstaberg in i sitt nya tillplattade Stadium
På nolltid har landskapet i grund förändrats här i Herstaberg. Gröna höjder är puts väck, de som återstår är strax borta också de.Här sprängs, schaktas och pålas för fullt. För nu ska byggas för Stadium.Och sedan hoppas ju kommunen på ännu mer av lager och transporter häromkring.
Ser kanske inte så farligt ut detta. Men med assistens av sprängmedel kommer den här borrmaskinen att på en dag eller två ta kål på hela denna ännu kvarvarande bergknalle i Herstabergsområdet.
Foto:
"Rökare"
Annars är det full fart som gäller. Och detta är en av de, som han säger, värsta "rökare" som projektledaren Lars Erjeby från Peab någonsin har varit med om.
"Rökare", det är när man sätter till allt av maskinella resurser för att få ett riktigt snabbt resultat. Det är därför som grävskopor och pålkranar kört omkring här som tättingar, därför som det sprängts så väldeliga, därför som det nu pålas med sådan fart.
Vägspaghettin över Kvillingeslätten, där E4 och väg 55 och alla möjliga av- och tillfarter redan brett ut sig, får nu sällskap av det jättelager som Peab bygger åt Stadium. 32 000 kvm, med en byggnad 240 meter lång och hela 130 meter bred. En jättebyggnad, dit långtradarna ska komma körandes i skytteltrafik.
Och detta är ju ändå bara början. För det är ju hit till Herstaberg och till Händelö, som Norrköpings kommun vill ha massor av lager och långtradare. Allt för att rädda framtidens jobb.
Redan är här bortsprängt, urgrävt, nedplattat. Jord, grus, sprängsten ligger i stora högar. Här har, omtalar Lars Erjeby, 50 000 kubikmeter jord schaktats bort och ersatts med bland annat morängrus. 33.000 ton berg har krossas. Sammanlagt ska bortåt 50 000 kubikmeter berg (sådär 130 ton) sprängas bort.
Förutom att denna markberedning går med fart - betongarbeten ska, räknar Erjeby med, kunna komma igång så snart som i nästa vecka - så drivs den också på tekniskt allra mest avancerade vis.
Grävmaskiner och bandtraktorer GPS-styrs via satelliter; maskinisterna har sina digitala kartor men tar markangivelser per satellit. Som då visar exakt, var någonstans maskinen så att säga ska hugga in.
Mer väg på gång
Det är rätt sent på eftermiddagen, som vi besöker platsen. Från väster bortom Glan lyser solen lågt över den ständiga strömmen av bilar, med hur många långtradare som helst, på E4 strax intill.
Mer vägar är ju också på gång här, som bäst dras nu Norrleden fram mellan utfarten mot E4 och Herstabergsvägen.
Bortom motorvägarna ligger Kvillinge och Jursla där alltjämt som idyller, och där bakom som alltid Kolmården. Men av det gröna landskap, som här på platsen omgav Ingelsta golfbana och Herstabergs lilla samhälle, återstår plötsligt inte det allra minsta.
Här går man nu från odlingsmarker till lager och långtradare. Och det är alltså en utveckling, som tänks få fortsätta fram över gamla Kvillingeslätten.