Ståthögaskolan ingår i Rudolf Steiner-komplexet på Ståthöga.
Särskoleeleverna är för närvarande fyra i grundskolan, och två på gymnasiet.
Av blotta schemat framgår, att detta ju inte är någon helt vanlig skola. Klockan nio heter ämnet "Te" (men frukt ingår visst också), och en annan schemalagd aktivitet heter "Promenad".
Fina fotografierHär visar man gärna upp vad man lärt. Amanda, 19-årig gymnasist med ett år kvar (här går man fyra år) har tagit en massa fina fotografier, där även självporträtt ingår. Hon lägger också ut rätt mycket bilder på Facebook.
Vi får ta del av rörelseövningarna, som man – med viss variation – här ägnar sig åt varenda dag.
– Det där måste vara svårt, säger vi.
– Nej, för det är kuligt, svarar då genast Josefin,
Fungerar så braOch så eurytmin – denna Waldorfpedagogikens egen rörelsekonst, som rektorn Catarina Brunnberg nu vill koppla in forskare på. Det borde få bevisas vetenskapligt, hur bra eurytmin fungerar på särskolebarn.
Eleverna har på senare tid ägnat sig åt Östergötland, varvid länsstyrelsen kommit med på ett hörn. En av lärarna säger, att man fått intrycket att länsstyrelsen är en väldigt "omtänksam" myndighet.
Sådant kan ju landshövding Elisabeth Nilsson bara instämma i. Hon berättar om hur länsstyrelsen bland annat har tillsynen över djuren, så att de mår bra. Och så berättar hon om, hur hon själv bor i ett stort slott.
Intensiva färgerGrundskoleeleverna Josefin och Sara visar med stor inlevelse upp sin egen sal. Bland all färgen på väggarna lyser några regnbågar med sällan skådad strålglans och färgintensitet.
När en student lämnar Ståthögskolan ska det vara ganska så klart med den fortsatta etableringen i vuxenvärlden. I mycket handlar det då om den omsorgsverksamhet som finns.
Snart 20-åriga Emma ska ta studenten nu i vår. Helt klart är, att hon snart ska flytta till eget boende. Och hon hoppas få jobba på kafé, det är hennes dröm.
Till EnglandEmma och Amanda ska i juni tillsammans med två lärare åka till Bournemouth på engelska sydkusten. Då ska de besöka en by, gå på stranden och kolla in tidvattnet, shoppa...
Men de ska också besöka ett slott därnere. Och då kan de ju, om de känner för det, berätta om hur de redan har träffat en person som bor just på ett slott!