I de kommunala skolorna i Norrköping har i genomsnitt 70 procent av lärarna i grundskolan behörighet i sitt ämne och har lärarlegitimation. I de fristående skolorna ligger siffran på 55 procent.
– Om man har den formella utbildningen är det klart att man borde hantera läraruppdraget bättre. Det konstaterar Mats Olsson, skolchef i Norrköpings kommun.
Skolverkets statistik från 2014/2015 visar också på låg behörighet hos lärare i kommunens grundskolor, som undervisar i ämnen som svenska som andraspråk, engelska och teknik, ett ämne där endast en tredjedel av de undervisande lärarna har lärarlegitimation.
Enligt Mats Olsson finns det många lärare som har kompetens i sitt ämne men saknar den formella behörigheten. Ett faktum som blev särskilt tydligt när staten specificerade sina krav för lärare i särskolan.
– Kommunen hade knappast någon lärare som var behörig, konstaterar Mats Olsson.
Enligt Mats Olsson finns det lärare som trots flera års studier inte är behöriga, eftersom tidigare lärarutbildningar inte alltid uppfyller de formella kraven i dag.
– Det stora problemet för framtiden är att vi inte kommer att kunna rekrytera lärare som är utbildade i sina ämnen. Redan i dag är det till exempel brist på kemilärare, säger Mats Olsson.
Eftersom det endast är behöriga lärare som får sätta betyg, måste skolorna lösa detta genom att obehöriga lärare kontinuerligt samråder med lärare som har ämnesbehörighet. Det är sedan de behöriga lärarna som formellt sätter elevernas betyg.
– I större skolor löser man detta genom betygskonferenser, säger Mats Olsson.
Han betonar att statistiken hela tiden ändras, då 30 procent av lärarna i Sverige fortfarande ännu inte har fått sin utbildning kontrollerad av Skolverket.
Bland de fristående grundskolorna i Norrköping utmärker sig Jönsbergska Idrottsskolan, där flera av de undervisande lärarna saknar både pedagogisk högskoleexamen och behörighet i sitt ämne. Enligt statistiken från Skolverket saknar 55 procent av lärarna på skolan lärarlegitimation.
– Flera av våra lärare väntar på sin legitimation medan andra håller på att vidareutbilda sig för att bli behöriga, bland annat genom Lärarlyftet eller genom ordinarie utbildning, säger Patrik Jönsson, som är skolans rektor.
Enligt Jönsson har skolan, som är en liten enhet, svårigheter med att främst rekrytera behöriga lärare i praktiska ämnen som bild, musik och slöjd, eftersom skolan har små möjligheter att kunna erbjuda heltidstjänster i dessa ämnen.
– Jag tror att vi delar dessa bekymmer med skolor på till exempel landsbygden. I kommunen kan lärare jobba på flera olika skolor och därigenom komma upp i en heltidstjänst.