Varje år genomför PRO en prisundersökning mellan landets matvarubutiker. 2015 undersökte 2 000 PRO-medlemmar 940 butiker runt om i landet. Det handlar om 33 konventionella varor, såsom knäckebröd, vispgrädde, senat och kyckling och 16 ekologiska varor. Det visade sig att de ekologiska varorna fortfarande är dyrare, men att prisskillnaden minskar. I genomsnitt skiljer det 111,80 kronor mellan de olika varukorgarna. Det betyder en minskning med 32 kronor sedan 2014 års mätning.
– Det är fortfarande mycket dyrare med en ekologisk varukorg, vilket hindrar många att göra det valet. Att vi nu ser en förändring nedåt ger ändå lite hopp om att det ekologiska ska bli tillgängligt för fler, säger PRO:s ordförande Christina Tallberg.
I undersökningen särredovisas stora och små butiker, för att få en mer rättvis jämförelse. Bland de stora butikerna är Maxi ICA Stormarknad i Falköping billigast och bland de små ligger Ica Kvantum och ICA city centrum i Borås i topp. Jämförs distrikten med varandra är Skaraborg billigast och Västerbotten dyrast.
– Många äldre har en mycket ansträngd ekonomi. Vi vill öka prismedvetenheten bland medlemmar och allmänhet. Det är viktigt att se vad vi får för våra pengar när vi handlar. Prisundersökningen är viktig för vårt konsumentpolitiska arbete, säger Christina Tallberg.
Snittpriset för en varukorg i landet är 773,06 kronor. Dyraste varukorgen kostade 958,35 kronor och den billigaste 608,80 kronor. Här har ingen hänsyn till liten eller stor butik tagits. Enligt PRO:s undersökning har Netto i Eneby och Ica Maxi Stormarknad de billigaste kassarna i Norrköping (746,91 respektive 728,68 kronor).
Billigast i länet är Ica Supermarket i Berga centrum i Linköping och Willys i Motala (746,10 respektive 705 kronor).
I undersökningen lyftes Coop Mitts butiker lyfts bort. Detta för att de, enligt PRO, uppmanat sina butiker att tillfälligt sänka priserna inför undersökningen.
– Vi har valt att ta bort dem. Vi har agerat så tidigare när vi fått vetskap om prisjusteringar. Det är beklagligt att vissa handlare agerar så. Vår ambition är att öka prismedvetenheten hos konsumenterna. Vi är inte ute efter att skapa vinnare och förlorare, det är viktigt att poängtera, säger Märtha Dahlberg, ansvarig för undersökningen på PRO:s riksorganisation.