Har fått nog av mobilt bredband
Klagomålen på mobilt bredband växer, och runt 20 anmälningar i månaden kommer nu in bara till konsumentvägledaren i Norrköping. Frida Svensson är en av alla som fått problem med sitt mobila bredband. - Jag har suttit i timmar i telefon för det här. Det är klart frustrerande, säger hon.
Foto: Forsby Jan
Nu följde det som säkert många av oss säkert varit med om: Många och långa telefonsamtal till många olika personer. Att återge allt som Frida gjort och uppmanats göra av Telenors support skulle bli för långt att skriva om här. Dator, modem, SIM-kort, programvara mm har i alla fall gåtts igenom. Inga fel har kunnat hittas.- De har pratat om att det är för tjocka väggar där jag bor. Men jag bor ju i stan på femte våningen. Det ska tydligen vara fem master runt omkring mitt område, men det verkar ju inte hjälpa.En ny vändning
Efter att alla kontroller var gjorda och inget blivit bättre ville Frida Svensson bryta sitt kontrakt. Men det gick inte. I det här läget kontaktade hon Pekka Lehtinen på konsument Norrköping. Då tog ärendet en ny vändning.- Av honom fick jag telefonnumret till Telenors huvudkontor. Jag ringde och sa att jag kontaktat konsumentvägledaren i Norrköping. Sedan var det plötsligt inget problem längre att bryta kontraktet, säger Frida Svensson.Hon har delvis fått ekonomisk kompensation i form av rabatt på mobilabonnemanget, men är nu utan mobilt bredband.- Det jag är mest frustrerar över är att det här har tagit så lång tid. Och något nytt mobilt bredband vågar jag inte köpa, säger Frida Svensson som nu använder en fast uppkoppling för bredbandet hemma i lägenheten.Beklagar problemen
Annika Elmhagen på Telenors informationsavdelning beklagar Fridas problem, men säger att deras nöjd-kund-garanti är ett bra skydd för kunderna.- Då får man chans att prova hemma i två månader för att se om det funkar. Gör det inte det får man lämna tillbaka sakerna, säger hon.I Frida Svensson fall gjorde det tillfälliga arbetet i fjällen att prövotiden gick ut innan hon kunde prova hemma.Pekka Lehtinen menar att vi hittills bara sett början på problemen med mobilt bredband.Typiskt för ny teknik
- Det här är typiskt när ny teknik kommer. Företagen chansar lite och för att binda kunderna, men sedan är det svårt att komma ifrån avtalen trots att produkten inte fungerar som reklamen säger. Runt 20 klagomål i månaden kommer nu in till Pekka Lehtinen som tror att klagomålen blir fler i takt med att allt fler skaffar mobilt bredband.Ha inte bråttom
- Min uppmaning är att folk inte ska ha så bråttom och att man ska kolla avtalen om bindningstiden. Dessutom: Om det är väldigt viktiga saker man ska uträtta med den nya tekniken kanske det är bättre att istället vänta, säger han.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!