Här är spelet om 60- plussarnas livskvalité

Genom att spela ett interaktivt spel är tanken att man ska hitta problem och dess lösningar tillsammans i grupper om invånare, beslutsfattare och företag. Igår spelades spelet i samband med en mässa för 60-plussare.

Criss Hagfeldt är en av deltagarna som är nöjd med att ha spelat det interaktiva designspelet.

Criss Hagfeldt är en av deltagarna som är nöjd med att ha spelat det interaktiva designspelet.

Foto: Kjellberg Anita

NORRKÖPING2010-10-14 03:00
I ett rum på Thapperska skolan sitter ett antal grupper med människor uppdelade vid olika bord. Till en början är det lite svårt att förstå vad de gör, många pratar engelska eftersom deltagarna kommer från Italien, Tyskland, Frankrike, Iran och Sverige - och alla har de en stor spelplan framför sig.En av utvecklarna bakom det interaktiva designspelet är Lisa Malmberg.- Jag läser en design master-utbildning vid Linköpings universitet och syftet med spelet är att vi vill visa ett sätt att jobba med att upptäcka problem, säger hon till Folkbladet.Fiktivt - och verkligt
Alla deltagare har mappar med olika personers basfakta, personerna är fiktiva men sammansatta med delar av verkliga människor. Där står bland annat hur gamla de är, vilka intressen de har, var de bor och deras hälsostatus. Med det som utgångspunkt ska deltagarna identifiera vilka problem just den här personen kan ha i två olika situationer. Identifiera problem
En situation handlar om att personen i fråga ska ta sig med buss och tåg för att fira någons födelsedag på annan ort.Problem som kan uppstå är hur man bokar biljett på internet, vad man gör om man missar anslutningsbussen, om det är svårt att ta sig upp på tåget och om det är långt att gå från bussen.- När man identifierat problemen kan man diskutera och komma fram till olika lösningar. Kanske en tågvärd som på stationerna hjälper personen på och av tåget, säger Stefan Holmlid, en av personerna bakom projektet.Att det skulle vara SJ som står för den servicen känns inte särskilt troligt, och Stefan och de andras tanke är inte att det alltid är en enskild aktör som är lösningen på problemet.- I det här fallet kanske man kan tänka sig en ungdomsgrupp som jobbar på stationerna, det behöver inte vara ideellt, om någon är beredd att betala för den service man vill ha kan det innebära en kostnad, säger Stefan Holmlid.Hitta lösningar
Förhoppningen är att det interaktiva spelet ska spelas överallt, inte bara i kommunerna.- Man kan tänka sig att alla som vill identifiera ett problem och hitta lösningar ska kunna spela det. Tanken är att vi tillsammans ska göra det bättre.En som tycker att det både varit lärorikt och roligt att spela spelet är Criss Hagfeldt.- Vi har varit uppdelade två och två i vår grupp, det är som att jobba lösningsfokuserat precis som inom socialtjänsten, säger Criss.Målet med spelet är att få fram idéer om hur man ska kunna åstadkomma ökad livskvalité för 60-plussare.Mässutställare
På eftermiddagen fylldes Thapperska skolan av utställare som alla ville visa hur de på bästa sätt kan göra livet enklare för äldre. Här fanns allt från den självresande stolen och rullatorer i diverse modeller till trehjulingar med extra låg stång, cykelkorg därbak med plats för käppen.Bakom mässan står nätverket Sern, samverkan Linköpings universitet, EU-projekt och Processledare Hälsans nya verktyg.
Tanken med spelet är enligt Stefan Holmlid att man tillsammans ska hitta lösningar.
Tanken med spelet är enligt Stefan Holmlid att man tillsammans ska hitta lösningar.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om