- Mitt absolut bästa tips är att julhandla i god tid. Ett lite sent tips, men då slipper du stressen och kan tänka över varje köp, säger Pekka Lehtinen.
Han säger att det säkraste kortet är att ge bort pengar i julklapp. Då kan det inte bli fel och alla vinner på det, du slipper julstressen i affärerna och mottagaren slipper mellandagsstressen när det är reklamationsdags.
- Jag är tveksam till att man ska ge sig ut i affärerna nu. Köpen blir oftast dåliga och pengar är perfekt att ge bort till stora som små, menar Pekka Lehtinen.
Vägledning
Men om tomtens presenter floppar och affärerna är tveksamma till byte och reklamation, finns det hjälp att få. De flesta kommunerna har konsumentvägledare som är rådgivare åt både konsumenter och säljare. Till dem kan du vända dig om det uppstår en tvist eller frågor kring din rätt som konsument och säljare. Vägledarna ger båda parter de verktyg de behöver för att lösa tvisten. De avgör inga tvister men kan i mån om tid gå in och medla mellan konsumenter och affärer.
- Vi får in omkring 3000 fall varje år bara i Norrköping. Och ofta löser parterna konflikten själva med lite hjälp från oss, säger Pekka Lehtinen.
Kan inte konsumentvägledarna hjälpa till kan man vända sig till allmänna reklamationsnämnden och om det inte hjälper är det domstolen som kan pröva fallet. Ofta kostar dock rättegången och advokat mer än varans värde.
Avslutningsvis tror Pekka Lehtinen att lite extra artighet är det bästa knepet för att lösa en reklamationstvist. Och visst kan vi bjuda på det, såhär i juletid.