Här är alla tävlanden vinnare
Kan en digitalkamera vara en morot som lockar eleverna till matte? Det hoppas Linköpings universitet som med Sveriges största "casetävling" vill uppmuntra gymnasieelever till vidare studier på tekniska utbildningar. I går fick eleverna i NH3 på Naturhumanistiska gymnasiet i Norrköping en mattenöt att knäcka.
"En för stor tankenöt att knäcka en fredagmorgon" tycker Kerstin Grentzelius (till vänster). På bilden syns också Maria Norden och Louise Sund. Foto: Anita Kjellberg
Foto: Kjellberg Anita
Initiativet till tävlingen kommer från studenter från industriell ekonomi vid Linköpings tekniska högskola som oroas av det svala intresset för att söka till ingenjörsutbildningar. Tanken är att visa hur mattekunskaper från skolan kan användas för att lösa problem i företag.- Vi jobbar mycket med case och vi vill visa hur det går till - och att det är kul med matte. När matten är tillämpbar blir det en annan sak än om man inte ser något mål med den, säger Sonia Gerde, student.Tävlingen riktar sig till treor som läser gymnasiets naturvetar- eller teknikprogram. Totalt kommer tusen gymnasieelever att ge sig i kast med att lösa uppgiften - som har en östgötsk anknytning. Den handlar om Cloetta, en ny chokladlansering och hur försäljningen måste bli för att täcka investeringskostnaden.Verklighetskoppling
- Det är ett exempel på hur man jobbar med case. Det har en stark koppling till verkligheten, säger Mihir Mahimkar, student på industriell ekonomi på Linköpings tekniska högskola innan tävlingen drar igång.Eleverna får arbeta i grupper om fyra och innan tävlingen drar igång påminns de om att uppgiften inte handlar om att få fram en siffra, utan även om hur svaret är formulerat, där ska alla resonemang framgå. Priset är varsin digitalkamera till alla i vinnargruppen.Gymnasieeleverna Johanna Berg och Olivia Staveborg Kerkelä berättar att deras grupp hade en lösning, men hamnade i tidsnöd.- Jag tycker att det är ganska kul, men jag föredrar att jobba med tal. Fast jag kommer ändå nöja mig med min gymnasiematte, säger Olivia.Inte bara räkning
- På vår skola intresserar sig en betydande del för matte, berättar läraren Martin Andrén. Vi arbetar med större uppgifter i D-kusen i matte, där får de göra en undersökning och utgå från egna sannolikhetsproblem.- Men case är lite nytt, det skulle vi gärna jobba mer med. Det visar att matte kan vara mer principiellt, bygga på uppskattningar och bedöma rimligheter. Att matte bara handlar om att räkna rätt är en vanföreställning. Det handlar om att förstå problem och hur man når fram till lösningen.