Hans hade änglavakt igen precis som för två år sedan

Änglavakt - igen.
För två och ett halvt år sedan tvingades Hans Lundbäck nödlanda med ett propellerplan sedan motorn havererat. I går morse var han med om att evakueras från M/S Stena Nautica efter kollisionen med ett polskt lastfartyg.
- Det känns som om man fått vara med om dramatik så det räcker nu, sa Hans till Folkbladet igår allt medan han och dottern Helena fanns på plats för att försöka rädda fyra av familjens hästar som fanns kvar ombord på olycksfärjan Stena Nautica.

Hans Lundbäck befann sig på bildäck och såg hur ett hål slets upp i färjan vid kollisionen med det polska lastfartyget. För två och ett halvt år sedan var han med om ett annat drama då han tvingades nödlanda med ett flygplan i Linköping.
FOTO: SCANPIX

Hans Lundbäck befann sig på bildäck och såg hur ett hål slets upp i färjan vid kollisionen med det polska lastfartyget. För två och ett halvt år sedan var han med om ett annat drama då han tvingades nödlanda med ett flygplan i Linköping. FOTO: SCANPIX

Foto:

NORRKÖPING2004-02-17 06:00
Den förre landslagsryttaren var ett av de närmaste ögonvittnena till kollisionen mellan passagerarfärjan Stena Nautica och det polska lastfartyget Joanna i går morse. Han befann sig mitt i dramat, på ett av bildäcken när kollisionen var ett faktum.
- Jag skulle titta till hästarna när smällen kom. 30-40 meter bort från mig såg jag ett hål slitas upp i skrovet, inte långt från min egen bil. Allting gick väldigt fort, men jag insåg snabbt att det var riktigt allvarligt, berättar Hans Lundbäck.

"Tänkte Estonia"
Han tog sig upp till de övriga familjemedlemmarna, bland annat dottern Helena, och bara några minuter senare evakuerades samtliga 91 passagerare och 23 besättningsmän från färjan. Först hjälptes de av via en uppblåsbar räddningsrutschbana ned till de livflottar som sänkts ned i vattnet. Därefter fick alla passagerare lift med bogserbåten Freja som var på väg till Malmö från Göteborg. Den var på plats bara tio minuter efter olyckan.
- Allting gick väldigt snabbt och effektivt. Jag upplevde aldrig att någon panik rådde, säger Hans Lundbäck som hann med att ringa sin fru Solveig när han fått på sig flytvästen för att kunna ta sig från olycksfärjan.
Hon medger utan omsvep:
- Jag tänkte "Estonia" så fort han hörde av sig. Jag var lättad av att höra att de levde. Sedan har hela dagen varit ett stort kaos här hemma också.
Människor var chockade, de flesta blev väckta mitt i natten för att rädda sig av en sjunkande färja.

Propellerblad lossnade
Efter att ha värmt sig med kaffe och filtar på Freja kunde passagerarna lämna bogseraren för att ta sig ombord på ett annat passagerarfartyg, Stena Germanica. Vid tiotiden i går förmiddag nådde färjan Göteborg där en del togs om hand av en krisgrupp. Lundbäcks satte omgående fart söderöver, mot Varberg där alltså hästarna satt fast inuti Stena Nautica.
För Hans Lundbäck var det ett andra drama han gärna varit utan inom loppet av tre år.
Sommaren 2001 tvingades han att nödlanda i Linköping med ett tvåmotorigt propellerplan av typen Beech Craft 1995 när han och nyutbildade trafikpiloten Kim Åkerwall gjorde en flygning mellan Göteborg och Norrköping. Ett propellblad lossnade och ena motorn blev helt obrukbar.
- Då såg det värre ut för mig personligen, medger Hans Lundbäck.
- Men den här gången finns ju hästarna att oroa sig för också.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om