Hans beslut hindrar 2000 från att åka hem
NORRKÖPINGDrygt 2 000 svenska resenärer är strandsatta i Grekland och Spanien sedan Luftfartsinspektionen gett bolaget Transjet flygförbud. - Aspekten om problem för svenska passagerare var inte uppe för diskussion när vi tog det här beslutet, säger Bo Eckerbert, tillförordnad chef för Luftfartsinspektionen i Norrköping. Bo Sehlberg, ansvarig utgivare för Flygrevyn, anser att inspektionen har misstagit sig. - Det skulle ha kunnat lösas långt innan högsäsongen, oerhört klumpigt och okänsligt att strandsätta 2 000 oskyldiga resenärer, säger han.
Bo Eckerbert tillförordnad chef för Luftfartsinspektionen i Norrköping anser inte att inspektionen har agerat fel. FOTO: SUSANNE LUNDBÄCK
Foto:
- Grunden till flygförbudet är organisationsskäl, men bakom ligger konkreta problem som till exempel för långa arbetstider för personalen och för lite bränsle vid landning. Trots varningar sedan mars och april har det inte åtgärdats, förklarar Bo Eckerbert, tillförordnad chef för Luftfartsinspektionen i Norrköping.
Han anser att inspektionen inte kan ta hänsyn till låg eller högsäsong och att passagerarnas situation sällan förekommer i diskussionen.
- Vi tittar inte på var vi står i säsongen. Det hade kanske gått med några flygningar till men det är just för att hålla flygtrafiken på så pass säker nivå som man inte kan släppa efter, konstaterar han enkelt.
<b>"Klumpigt och okänsligt"</b>
Bo Sehlberg, ansvarig utgivare för Flygrevyn, anser dock att Luftfartsinspektionen kunde ha agerat annorlunda och att hela diskussionen bygger på en gammal schism mellan Luftfartsinspektionen och Transjets ägare Thomas Johansson.
- Det skulle ha kunnat lösas långt innan högsäsongen, oerhört klumpigt och okänsligt att strandsätta 2 000 oskyldiga resenärer, säger Bo Sehlberg om Luftfartsinspektionens agerande.
Anklagelserna mot Transjet är inte tillräckligt allvarliga för flygförbud anser han. Luftfartsinspektionen tolkar också de regler som finns lite godtyckligt och på grund av tidigare problem med Thomas Johansson är man onödigt hårda menar Bo Sehlberg.
- Några misstag kan man väl acceptera men mycket bygger på ett förtroende för den som driver verksamheten, förklarar Bo Eckerbert vid Luftfartsinspektionen. Att det skulle vara en fråga om prestige och strid mellan byråkrati och entreprenörer förnekar han.
- Luftfartslagen ställer upp vissa kriterier. Företaget hade presenterat ett ganska bra åtgärdesprogram därför fick de två månader på sig. Vi varnade dem och sa att tillståndet kunde vara i fara, konstaterar Bo Eckerbert.
Igår lade Transjet fram en kompletterande åtgärdsplan. Det är bland annat en lista på nya personer i ledningen som Luftfartsinspektionen måste kontrollera. Man vill också kontrollera de tjugo piloter som det finns frågetecken runt. Hur det blir för de väntande resenärerna kan Bo Eckerbert inte svara på.
- Det enda vi kan göra är att komma fram med ett beslut så fort som möjligt om inte annat för att se om det finns alternativa lösningar för att hämta hem svenska passagerare, fortsätter han.
Idag träffas Luftfartsinspektionen och representanter för Transjet för att diskutera åtgärdsplanen.
När Luftfartsinspektionen lagt fram sitt beslut måste Transjet genomföra eventuella åtgärder för att återfå sin rätt att flyga passagerare. Men för de väntande resenärerna kommer det nog att kännas som en lång tid konstaterar Bo Eckerbert, tillförordnad chef för Luftinspektionen i Norrköping.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!